DEN NYE JUKE I DETALJER

Design 

Med sit dristige design med en blanding af crossover-robusthed og sportslig appeal, som har gjort bilen til et designmæssigt ikon, har JUKE altid skilt sig ud fra konkurrenterne.

 

En radikal ændring af bilens proportioner ville underminere JUKEs umiskendelige look, men det er alligevel lykkedes for Nissans designteam at foretage væsentlige ændringer og forbedringer af bilens styling, mens mærkets berømte crossover-DNA er bibeholdt og forbedret.

 

Foran er de øverste lygter blevet redesignet, så de matcher Nissans boomerang-signaturform, som det er tilfældet på 370Z, den nye Qashqai og den nye Murano. Og nu omfatter lygterne desuden bi-lygtefunktion med LED-dagskørelys. Forlygterne fås nu med xenonpærer, der giver bedre udsyn, og med nye forlygtekapper. Fronten har fået en ny, mere kraftfuld V-formet kølergrill, mens den nederste del er blevet gjort mere robust med en ny liste under kofangeren. 

Sidespejlene er blevet ændret og omfatter nu LED-blinklys og, hvor det er aktuelt, kameraer til Around View Monitor.

Den bageste kofanger har en mere aggressiv udformning, som matcher de nye, ændrede boomerangformede baglygter med LED-teknologi, hvilket giver JUKE et mere markant look i mørke.

Den nye farvepalet er nu udvidet til 10 farver inkl. tre nye: Sunlight Yellow metallic, Ink Blue metallic og solid Red.

Nissan Design Studio

Med pakker fra Nissan Design Studio bliver individualisering en integreret del af det at eje den nye Juke. Individualiseringspakkerne giver mulighed for at tilføre personlig stil til den nye model, og udbuddet af farver og detaljer er mangfoldigt, så du kan skræddersy din bil både indvendigt og udvendigt.

I standardudgaven er interiørtemaet i Juke holdt i en grå farve, der giver en cool, teknikpræget følelse i bilen. Men nu er der også mulighed for at gøre bilens interiør endnu mere dristigt og dynamisk. Den helt nye Nissan Design Studio interior pack til individualisering giver adgang til flotte farvede indsatser i farverne hvid, sort eller endda lysegul til midterkonsollen, dørene, ventilationsdyserne - selv på syningerne på gearknoppen, rattet, sæderne og instrumentpanelets læderbeklædning. Afhængigt af version fås Juke med to typer stofindtræk - comfort og sport, og de højeste udstyrsvarianter fås med læderindtræk. 

For at opretholde Jukes position som bilen med det mest iøjnefaldende design, kan man til eksteriørpakken vælge tre nye farver (hvid, sort og gul) med individualiseringsmuligheder til sidespejlskapper, forlygtekapper samt finish til kofangerne både for og bag.

Endelig giver Nissan Design Studio ikke blot rekordmange individualiseringsmuligheder både til Jukes interiør og eksteriør - det kan nu også kombineres med en lang række stylingfeatures til alufælgene. Farvepaletten til den nye Juke, som består af hvid, sort og lysegul, kan overføres til de 18" alufælge, så de harmonerer med resten af de nye stylingfeatures.

Den nye Nissan Juke kommer til salg i hele Europa fra sommeren 2014.

Et stort udvalg af alufælge fuldender de udvendige ændringer, og 16" alufælge er standardudstyr på indstigningsversionen Visia, mens Acenta og Tekna-versionerne er udstyret med forskellige typer 17" eller 18" alufælge. Nye 18" alufælge med farvede indsatser vil også være tilgængelige, så førerne kan give bilen deres personlige præg. 

PRAKTISKE EGENSKABER 

Der er også foretaget ændringer af bagagerummets form i versioner med forhjulstræk, så bagagerumskapaciteten er blevet øget med imponerende 40 % til i alt 354 l, hvilket er klassens bedste. I modsætning til konkurrenterne kan JUKE rumme store og mellemstore kufferter på samme tid, og det er også bredt nok til at rumme en klapvogn med stel. Fleksibiliteten øges yderligere med bagsæder, der kan klappes fladt ned, så det bliver nemmere at transportere store genstande, og bagagerumsbunden kan varieres i to højder, så bagagerummet er endnu mere alsidigt.

Endelig kan der fås ekstraudstyr, der åbner en helt ny verden for ejere af Tekna-versioner - i bogstaveligste forstand. Et stort glastag, der kan åbnes, sørger ikke blot for at fylde kabinen med dagslys, det giver også al den friske luft, der er brug for. Når taget åbnes, ligger glaspladen over den bageste del af taget, så det ikke påvirker lofthøjden i kabinen negativt. Glastaget er 964 mm bredt og 837 mm langt og dækker to tredjedele af taget. Åbningsbredden er 693 mm, og åbningslængden er 301 mm, så man virkelig kan mærke den friske luft i kabinen.

Ny NissanConnect-teknologi 

Som det er tilfældet med resten af Nissans crossover-familie, er JUKE udstyret med den nyeste generation af NissanConnect, som nu omfatter opkobling af smartphone med adgang til en lang række apps lige fra sociale medier til underholdning - inkl. internetradio - via en stor 5,8" touchscreen i farver. Den nyeste generation af navigationssystem omfatter Google-onlinesøgning. Den applikation giver adgang til de fleste positionsbaserede informationer: blandt andet tankstationer, hoteller, restauranter. Alle disse POI'er kan findes ved hjælp af Googles stemmebetjening og sorteres efter afstand og kundeanmeldelser.

En send-to-car-funktion giver også føreren mulighed for at planlægge turen derhjemme og sende den til bilens NissanConnect-system med et klik på en knap. Systemet omfatter Bluetooth audio streaming og mobiltelefonopkobling samt AUX- og USB-tilslutning.

Når skærmen ikke er i infotainment-indstilling, fungerer den som display for den nyeste version af Nissans banebrydende Around View Monitor, der giver et komplet 360 graders billede af bilen i fugleperspektiv, så manøvrering bliver så sikkert og nemt som muligt.

Nyhed til JUKE - Nissan Safety Shield 

Nissans engagement i at gøre sine biler så sikre som muligt tager endnu et skridt fremad med introduktionen af mærkets berømte Safety Shield til JUKE. Nissan Safety Sheld er standardudstyr på Tekna-versioner og udgør ved hjælp Around View Monitor-kameraerne og avanceret elektronik og software et omfattende sikkerhedssystem.

Nissan Safety Shield i JUKE omfatter følgende:

Vognbaneassistent 

Dette meget avancerede system advarer føreren, hvis JUKE utilsigtet begynder at forlade vognbanen. Vognbaneassistenten bruger sofistikeret billedaflæsning til at registrere vognbanemarkeringerne, så systemet kan opdage det, hvis bilen kommer ud af kurs. Hvis det sker, uden at føreren har tændt blinklyset, advares føreren.

Advarsel om biler i den blinde vinkel 

Advarsel om biler i den blinde vinkel bruger Around View Monitor-systemet til at registrere biler i de blinde vinkler. Systemet advarer føreren ved hjælp af en diskret advarselslampe i sidespejlene. Hvis føreren begynder at skifte kørebane, og systemet registrerer en bil i det farlige område (på begge sider af bilen), blinker lyset i sidespejlet, og desuden lyder der en advarselslyd.

Moving Object Detection 

Moving Object Detection-systemet i den nye JUKE bruger både bilens parkeringssensorer for og bag og Nissans berømte Around View Monitor-parkeringshjælp i fugleperspektiv til at yde beskyttelse på et ekstrahøjt niveau. 

Når bilen holder stille, og noget bevæger sig ind i det område, der er dækket af de fire kameraer, afgiver systemet en advarselslyd og fremhæver det område, hvor bevægelsen er registreret. AVM-vidvinkelkameraet med konveks linse, som er monteret på bagklappen, registrerer bevægelser i et 180 graders-område, så føreren har et unikt udsyn over området bag bilen. Billederne fra kameraet vises på NissanConnect-skærmen i midterkonsollen.

For at holde dette vigtige kamera rent registrerer bilens computer, hvornår der er snavs på linsen, og om nødvendigt aktiveres et vaske og tørresystem, som automatisk renser linsen og tørrer overfladen.

MOTORER 

Den nye JUKE fås med i alt fem forskellige motorer, hvoraf de tre er videreført fra tidligere: 1.6-liters motor med 94 hk, 1.6-liters CVT med 117 hk og den nyligt introducerede og særdeles roste 1,5-liters dCi med 110 hk.

Alliancen har udviklet 1,2-liters DIG-T-motoren, som kan fås som erstatning for den udgående 1,6-liters motor med 117 hk. Det er en avanceret turboladet motor med direkte indsprøjtning og 115 hk, og den har et drejningsmoment på 190 Nm.

På trods af sin lille størrelse, har den turboladede 1,2-liters motor (1.197 ccm) masser af punch med hurtigere acceleration og højere drejningsmoment (190 Nm), hvilket giver større fleksibilitet end med den udgående 1,6-liters motor uden turbo.

JUKEs nye motor, som er kombineret med en 6-trins gearkasse, er takket være den lavere vægt, start-/stopsystem som standardudstyr og mere brændstofeffektiv funktion en renere og mere økonomisk motor. 1.2 DIG-T-motoren udleder 129 g CO2/km og har et brændstofforbrug på 17,9 km/l. 

Helt i tråd med trenden med downsizing af motorer er den eksisterende 1.6 DIG-T-motor blevet optimeret og yder nu et højere drejningsmoment under 2.000 omdr./min. Den yder 190 hk og opfylder allerede Euro6-normen med en CO2-udledning på 139 g/km for de forhjulstrukne modeller. Blandt nyhederne i motoren er et højere kompressionsforhold (øget fra 9,5 til 10,5:1), forbedrede lavfriktionsteknologier og afkølet udstødningsgasrecirkulation.

Foruden en 6-trins manuel gearkasse er den nye JUKE 1.6 DIG-T også tilgængelig med en ny XTronic-gearkasse og et avanceret firehjulstræksystem.

Den nye XTronic-gearkasse, som er en revideret udgave af den CVT-gearkasse, der kunne fås til den oprindelige JUKE, giver en jævn og naturlig køreoplevelse. Den nye gearkasse har klassens bedste gearspredning og overgår den gamle gearkasse med 17 %. Det svarer i praksis til at tilføje flere gear til en konventionel gearkasse og forbedrer accelerationen ved lave hastigheder, mens raffinementet og brændstoføkonomien forbedres ved almindelig kørehastighed. Effektiviteten er desuden blevet forbedret ved at reducere den interne friktion med 40 %. Det resulterer i en gearkasse, som leverer det bedste fra begge verdener med skarpe præstationer under kraftige accelerationer og et jævnt gearskift ved afslappet kørsel.

UNDERVOGN 

Ligesom tidligere fås JUKE også med firehjulstræk og Nissans ALL-MODE 4x4i-transmission. Systemet fås i kombination med 1.6 DIG-T og XTronic-gearkasse og omfatter Nissans berømte torque vectoring-system (TVS), som forhindrer understyring og øger vejgrebet.

Ud over at fordele momentet mellem for- og bagaksel - op til maksimalt 50:50 - kan systemet nu også fordele momentet fra side til side på bagakslen. Der registreres informationer fra forskellige kilder (hjulenes omdrejningshastighed, styrevinklen, krængningsvinklen og sideføringskraften) med henblik på at forudsige førerens intentioner.

Bilens egenskaber i sving forbedres ved at tilføre mere moment til det yderste baghjul, hvilket reducerer understyring. Systemet følger hurtigt og effektivt førerens retningsændringer - både i sving og ved vognbaneskift. I sving tilfører systemet ekstra trækkraft til det yderste hjul, så krængningen minimeres og bilen får maksimal fremdrift, så den kan følge den ønskede kurs. 

VÆRDI OG UDSTYR 

Standardudstyret i alle modeller omfatter LED-dagskørelys, radio og cd-afspiller med AUX-indgang, gearskifteindikator, som understøtter en mere effektiv kørestil, og dæktrykskontrolsystem Visia 1.5 dCi- og 1.6 Pack-versions har desuden alufælge, manuel aircondition, kørecomputer og højdeindstilligt førersæde.

Derudover er Acenta-modellerne udstyret med tågeforlygter, 17" alufælge, automatisk klimaanlæg, ratbetjent audiosystem, Bluetooth-opkobling til telefon og audiostreaming, fartpilot og hastighedsbegrænser, Nissan Dynamic Control System og kromdekor i kabinen.

Forbedringer til den nye JUKE: Nissan Dynamic Control er et avanceret kontrolsystem, hvor føreren kan vælte mellem tre forskellige køreprogrammer - Normal, Sport og Eco - og får real time-køreinformationer og mulighed for at indstille bilens egenskaber.

Tekna-modellerne er desuden udstyret med elektrisk indklappelige sidespejle, lys- og regnsensor, i-Key med start-/stopknap til motoren, den nyeste udgave af NissanConnect med bakkamera, Around View Monitor og Safety Shield.