NISSAN-NYHEDER FRA GMS

I år giver Nissan et glimt af fremtiden ved Geneva Motor Show.

For det første er der en global premiere: En fuldelektrisk LCV, som er baseret på Nissan LEAF-teknologien og den populære NV200-plads. e-NV200 går hånd i hånd med introduktionen af Nissan LEAF Nismo RC, som er en ægte eldreven racerbil, der repræsenterer de uendelige fremtidsmuligheder.

Nissan er også med på den sporty vinkel med Nismo, som påtager sig de klassiske favoritter. Nissan JUKE-crossover samles i en Nismo-version, og Nissan 370Z – som allerede er en ægte sportsvogn – får en Nismo-bygget motor i GT4-racerbilsversionen. Og selvfølgelig bliver Nissan LEAF med nul-emission til racerbil, som tidligere nævnt.

Nye konceptversioner afsløres også: Nissan HI-CROSS Concept, Nissan INVITATION Concept. Andre Nissan-køretøjer får spændende tilføjelser: QASHQAIs Around View Monitor, f.eks., en øvre segment teknologi, der nu er at finde i C-segment-crossover'en.


Nissan JUKE Nismo

Kvalitets sports crossover


Baggrunden for Nissan JUKEs store succes er kombinationen af en kompakt smidighed, coupé-lignende respons og SUV'ens styrke. Men med JUKE Nismo-konceptet er der mere dramatik end nogensinde før: Lavere, hurtigere og mere sporty. For ikke at nævne det maskuline karosseridesign, der får tænderne til at løbe i vand.

Ved første øjekast ved du, at denne crossover er født til et liv på vejen. Nissan JUKE Nismo er ikke kun designet for at se godt ud. Det er et kraftfuldt design, der forbedrer aerodynamikken, mens den tunede motor leverer mere kraft, mere effektivt.

Inden i føles kabinen langt mere spændende med den matte finish og en konsol, der er formet som en motorcykels brændstoftank. Alle dele der er i kontakt med førerens høre-, syns- og berøringssanser, f.eks. rat, pedaler og gearknop osv. har fået nyt design for bedre køreegenskaber.

Som en slags Nismo signatur findes den bla. i perlemorshvid med røde highlights og gør JUKE Nismo endnu sjovere at eje og køre.


Nissan LEAF Nismo RC

Nissans 100% ektriske racerbil


Den første globalt solgte elbil, Nissan LEAF, findes nu som en racerversion.

Som den velkendte Nissan LEAF har Nismo RC på et avanceret 100 % nul-emissions-lithiumionbatteri.

Bilen består af et komplet chassis i kulfiber, og den er bygget som en ægte racerbil.
Racerbilen er 35 cm lavere, 17 cm bredere og meget lettere end Nissan LEAFs personbilsudgaven, med den elektriske motor og batteripakke placeret i midten. Den når 100 km/t på 6,82 sekunder med en tophastighed på 149 km/t, levere den 80 km og 280 Nm og kan genoplade 80% på 30 minutter.

Nissan LEAF Nismo RC fik sin debut ved det ikoniske Le Mans inden starten af det 24 Hours race i 2011. Helt uden emissioner repræsenterer Nismo LEAF Nismo RC et rullende laboratorium af muligheder i udviklingen af elbiler i fremtiden.

Den vises i et dedikeret område i lufthavnen samt på Nissans ved Geneva Motor Show.


Nissan INVITATION concept car

Nissans bemærkelsesværdige konceptbil er energisk, økonomisk og sjov – både at se på og køre i.


Nissan INVITATION ser næste generation med en kompakt hatchback, en traditionel B-segment kandidat, der sælges sideløbende med MICRA og JUKE.

Ved at give B-segmentet ny spænding tager Nissan INVITATION-konceptbilen alt det, som Nissans kompakte biler er kendt for og bidrager med endnu flere fordele.

For det første er der det rene sofistikerede udseende: En ren, flydende silhouette, som er resultatet af den klasseførende aerodynamik, der viser sig ved bilens underliggende dynamik. Samtidig med, at den har overordnede kompakte mål, så har den god indvendig plads.

Dette gode udseende går helt ind under overfladen. INVITATIONs avancerede motorteknologi, lethed og aerodynamik gør den utrolig brændstofbesparende med et meget lavt CO2-udslip – Samtidig takler INVITATION vejen ivrigt med dynamik, ansvarlig håndtering, som gør den sjov og økonomisk at køre.

Det bedste af alt er, at INVITATION er spækket med noget af den mest avancerede sikkerhedsteknologi, der findes. AVM (Around View Kamera) er et eksempel: Det er første gang, den findes i en B-segmentbil, og den fjerner det stressmoment, der kan være i forbindelse med bakning og parallelparkering. Der er også Nissan Safety Shield, som gør føreren opmærksom med kameraer og sensoer på det, der sker rundt om bilen.

Fantastisk brændstoføkonomi og ekstremt lavt udslip, en hurtig motor og al den teknologi, der gør livet lettere: Det er åbenlyst, at INVITATION er indbydende at køre i.


E-NV200

Nissans populære, lette erhvervskøretøj bliver elektrisk


Nissans NV200-varevogn har høstet priser og loyale ejere over hele verden pga. dens praktiske anvendelse og komfort. Nu vinder den endnu flere hjerter og sind med den nye nul-emissionsversion.

Nissan e-NV200-konceptet er en altomfattende etter: Et erhvervskøretøj, der kører på samme teknologi som Nissans berømte LEAF-elbil. Den hurtigtreagerende synkrone 80kW AC-motor leverer et moment på 280 straks uden CO2-udslip, ingen udstødning og ingen støj. Den drives af et lithiumionbatteri, som er placeret under gulvet. Kørerækkevidden er lig med Nissan LEAF, mens nyttelast og lastrum svarer til den nuværende NV200. e-NV200 tilbyder betydeligt reducerede driftsomkostninger over forbrændingsmotorversioner.

Nissan e-NV200 viser en familielighed med Nissans elbiler med den effektfulde front med opladerportdæksel. Dobbelte paneler med glastag lader lyset komme ind, hvilket inkluderer avanceret telematik og et fladt C-cluster, der ligner og fungerer som en computertablet.

Som verdenens første erhvervselbil tilbyder Nissan e-NV200 det bedste af alle verdener: Støjsvag, nul-emission, en sjov oplevelse, rummelighed og brugervenlig i praksis. Det er det, som ejere kan forvente.


370Z GT4

Den legendariske Nissan-sportsvogn – med alt udstyr


Nissans GT4 spec 370Z er udviklet til at vinde.
Dens 3,8 l V6 VVL-motor har et output på 410 hk. Dette kommer af knastakselprofiler og tuned udstødning med fly-by-wire-klapspjæld.

Det betyder en yderst ydende bil: Fantastisk acceleration og utrolig håndtering, samt en bremseevne, der næsten stopper dit hjerte samtidig med bilen. Faktisk fik Nissan 370Z æresbevisninger i GT4 Blancpain Endurance Championship samt i det berømte Spa 24 Hours løb.

Men Nissan 370Z er fortsat inden for rækkevidde: Vejudgaven tilbyder ægte sportsydelse. Dette er en god ting, da du helt sikkert vil have fingre i én, når du ser den.

Nissan 370Z ser lige så godt ud på vejen, som den føles. Den umiskendelige glathed indeholder iøjnefaldende boomerang-lygter og kraftfulde kurvede linjer. Alt ved designet afslører sjælen i Nissan 370Z: En bil fremstillet til action og spænding.


JUKE Shiro

Nu er der en topmodel af Nissans populære, kompakte crossover-bybil


JUKE Shiro giver mere af det, folk forlanger: En dynamisk crossover, der kan udfordre byen med stil og energi. Det er den avancerede version af Nissans populære, kompakte bybil.

Rent faktisk er JUKE Shiro blændende. Karosseriets specielle natskyggefarve med blank, sort midterstolpefinish, som passer til satinsølv dørspejle og håndtag og de mørkegrå 17" alufælge.

Inde i bilen findes den hvide midterkonsol og dørens armlæn og mørkegråt luksuslæderindtræk med hvide couturesting. ("shiro" betyder hvid på japansk) Der er tilføjet et midterarmlæn pga. stor kundeefterspørgsel – også i læder – det kan vippes op, og der er et stort opbevaringsrum.

Men med JUKE Shiro handler det ikke kun om at se godt ud. Den er også udviklet til at køre smukt på vejen. En ny indsprøjtningsturbomotor med 190 hk giver spændende kraft og har optimal kontrol med 4WD-moment vektor systemet. Dette system findes for første gang i et B-segment-køretøj, og det fjerner understyring. Det betyder, at du kan øge hastigheden i sving og opretholde et godt greb, hvilket gør din tur sjovere.


Nissan GT-R MY12

0-100 km/t på 2,8 sekunder: Nissans fornemmeste superbil spiller med sine nye muskler


Den seneste version af Nissans fornemmeste superbil GT-R har endelig gjort det: GT-R MY12 er nu medlem at den fornemme 3-sekunders klub. Det betyder, at den nye Nissan GT-R kan nå 100 km/t på blot 2,8 sekunder og bryder dermed det mytiske 3-sekunders mærke. For førerne betyder det hjertebankende 550 hk leveret fra en nyligt opgraderet Twinturbo V6 3,8 l-motor.

Det bedste af det hele er, at der er ingen slinger i valsen, når der spilles med disse muskler. Nissan GT-R har fortsat fire sæder og firehjulstræk. Det er sandsynligvis den eneste legendariske bil, der både kan køre børnene til skole og rumme en familie på fire med deres bagage.

En del af Nissan GT-Rs mystik stammer fra den enestående gruppe ingeniører – som er dedikeret til hele tiden at forbedre og udvikle verdens mest tilgængelige superbil på markedet i dag. Den seneste version indeholder et særligt udviklet træksystem, der hedder; uafhængig transaksel 4WD. I systemet er den uafhængige 4WD forenet med den bageste trækanordning. For og bag er integreret ved hjælp af en kulkardanaksel. Og for første gang nogensinde er kobling, transmission og overgang bagest i køretøjet. Resultatet er, at grebet er ligeligt fordelt på alle fire hjul, og Nissan GT-R er mere stabil og har langt mere greb end nogensinde før – i mere end én forstand!

Der opnås også forbedret vejrespons i takt med tydelige målinger: Nissan GT-R MY12 har en multifunktionsmåler udviklet sammen med designere af Gran Turismo-serien og giver tydelige, hurtige målinger af din kørselsstil og bilen mekaniske oplysninger.