NISSAN ØGEDE SIT SALG I EUROPA MED 15 % I JANUAR

- Lokalt producerede modeller er med til at give en markedsandel for måneden på 4,2 % -

 

Nissan har oplevet en stigning i januarsalget på 15 % i forhold til sidste år, og således blev 55.098 biler solgt, godt hjulpet af salget af modeller, som produceres i Europa.

 

I et sløvt marked øgede Nissan den månedlige markedsandel med 0,6 % til samlet 4,2 % i januar, og lokalt producerede modeller udgjorde næsten 80 % af salget.

 

Qashqai-crossoveren, der produceres i Sunderland, fortsætter med at dominere det segment, som den selv var med til at skabe, med et salg på næsten 20.000 stk. i januar måned. Samtidig opnåede dens lillebror Juke - ligeledes fra Sunderland - en stigning i salget på 33 % i forhold til sidste år, og den er tæt på at overhale Qashqai i nogle lande som fx Storbritannien og Rusland.

 

Nissan producerer også selv størstedelen af de lette varebiler, der sælges i Europa, på de spanske fabrikker i Barcelona og Avila. Dette segment leverede et markant bidrag til månedens totale salg med en stigning på 16 % i det totale salg sammenlignet med sidste år.

 

Nissans Vice President for Sales Operations i Europa, Guillaume Cartier, udtalte: "Nissan høster fordelene ved at sætte vores kunders ønsker og forventninger foran traditionel tænkning.

 

Vi identificerede et uopfyldt behov i crossover-segmentet og introducerede Murano, Qashqai og Juke - en af vores mest succesfulde modelfamilier nogensinde. Og vi udvikler også inden for vores modelrækker med nye motorer, nye teknologier og nye idéer.

 

Det er den vigtigste årsag til, at vi opnåede et rekordår i Europa i 2011, og det er utroligt opløftende at se, at denne salgssucces og dette momentum fortsætter ind i 2012".

 

Rusland er Nissans største enkeltstående marked i Europa, og det er også her, at koncernen opnåede den største månedsvise stigning - fra en markedsandel på 5,7 % i januar 2011 til 7,4 % i 2012.

 

Af andre succesfulde markeder i januar kan nævnes Frankrig og Storbritannien, som begge oplevede en stigning i salget på 22 % i forhold til sidste år. Samtidig steg markedsandelen i Italien til 4 %, og man opnåede en markedsandel på 4,6 % i det nordiske område (omfatter Danmark, Norge, Sverige, Finland og de baltiske lande).

 

I går understregede Nissan igen sit engagement i fortsat at sende dynamiske og segmentskabende modeller på markedet med offentliggørelsen af detaljer omkring konceptmodellen Nissan INVITATION.

 

Denne innovative og kompakte hatchback vil blive afsløret på næste måneds biludstilling i Geneve, og den vil udgøre inspirationen til en helt ny produktionsmodel, der skal lanceres i Europa i løbet af 2013.