NISSAN SATTE NY REKORD FOR SALGET I EUROPA I 2011

Salget i kalenderåret steg med 140.000 stk. i forhold til 2010

  • Rekordsalget i 2011 udgjorde en stigning på 25 % fra året før
  • Den højeste markedsandel nogensinde i Europa med 3,7 %
  • Det førende asiatiske mærke på de store markeder
  • Salget i Rusland steg med næsten 75 %
  • Qashqai-salget oversteg en kvart million stk.

- Nissan har i dag bekræftet, at koncernen i 2011 brød salgsrekorden i Europa med opnåelsen af den bedste markedsandel nogensinde i regionen - et salg på over 140.000 stk. mere end 2010.

I kalenderåret 2011 opnåede Nissan et salg i Europa på 695.702 stk. - hele 25% mere end Nissans hidtidige rekord fra 2010.

Det resulterede i en gennemsnitlig markedsandel i perioden fra januar til december på 3,7 %, hvilket også er rekord og en stigning på 0,6 % i forhold til 2010. Koncernen opnåede en stærk afslutning på året med et salg på 57.493 stk. i december, hvilket betyder, at alle måneder i 2011 bød på et højere salg end 2010.

Nissans præstationer i 2011 betyder, at koncernen er godt på vej til at opnå sin målsætning om at blive det største asiatiske mærke målt på volumen i Europa i 2016, hvilket er en del af "Nissan Power 88"-midtvejsplanen, som blev lanceret sidste år i juni måned.

Paul Willcox, som er Senior Vice President Sales & Marketing i Europa sagde: "Til trods for de markante udfordringer, som vi stod overfor i 2011, inklusive det voldsomme jordskælv i Japan, har Nissan aldrig stået stærkere i Europa. Vi har allerede etableret os som det førende asiatiske mærke på de vigtigste markeder inklusive Storbritannien, Frankrig, Italien og Spanien.

"Denne præstation anføres af segment-definerende modeller, som er designet, udviklet og fremstillet i Europa til Europa. I alt producerer Nissan ca. 70 % af de biler, som bliver solgt i regionen, på fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland, og det sikrer os, at vores modeller kan leve op til de europæiske kunders forventninger, når det gælder design, kvalitet, præstationer og pålidelighed."

"Det omfatter de 430.000 Qashqai- og Juke-modeller, som blev produceret på fabrikken i Sunderland i 2011, og som understregede Nissans position som den suveræne nummer 1 blandt producenterne af crossover-biler - et markedssegment, hvor vi var banebrydende, og som vi stadig er førende inden for den dag i dag."

"Vi er ligeledes den førende producent af elbiler med vores lancering af Nissan LEAF i løbet af 2011 i flere europæiske lande."

"Denne revolutionerende bil tiltrækker flere og flere mennesker til Nissan mærket. For det første gennem dens meritter som et fantastisk produkt, men også ved at fremvise vores villighed og entusiasme for innovation ved på kontinuerlig basis at bringe nye idéer på markedet."

Den primære bidragsyder i 2011 var den Sunderland-producerede familie af crossover-biler med et Qashqai-salg på over 250.000 stk. (inklusive den 7-sæders Qashqai+2-model) og JUKE, som opnåede et salg på over 123.000 stk. i sit første hele produktionsår.

Denne enestående efterspørgsel efter Nissan crossovere betød, at fabrikken i Sunderland i 2011 opnåede en ny rekord for antal producerede biler med 480.485 stk. I fabrikkens 25 års jubilæumsår kørte den med 24-timers-produktion af Qashqai i alle 12 måneder.

Den nye Micra supermini bidrog også med et salg på mere end 75.000 stk., mens efterspørgslen efter X-TRAIL SUV'en blev mere end tredoblet i forhold til året før med i alt 33.000 stk. Navara-pickuppen, som produceres på Nissan fabrikken i Barcelona, øgede salget med 50 % til over 23.000 stk. Mens NV200-varebilen, der også produceres i Spanien, opnåede et rekordsalg på mere end 17.500 stk.

"I kalenderåret 2011 solgte Nissan Nordic Europe 36.000 biler, 32 % mere end i det foregående år 2010. Vi glæder os også over, at vi igen har øget vores markedsandel i alle Nissan Nordic Europe-landene. Som prikken over i'et steg vores markedsandel i de baltiske lande imponerende meget. Salget af Nissan Juke er gået rigtig godt, hvilket understreger den succes, som den innovative og unikke bil har. Den er nu vores næstbedst sælgende model efter Nissan Qashqai, som solgte +10 % mere end i det foregående år," sagde Managing Director Jacek Gorski.

Nissan Danmarks landechef Peter Hal var også yderst tilfreds med den positive udvikling "I Danmark har vi også kunnet mærke den stigende interesse for vores forskellige modeller og vi er stolte over, at Nissans markedsandel i Danmark nu er på 2,4 %, en stigning på 0,3 % i forhold til 2010. Vi ser meget positivt på 2012 og tror på, at vi kan sætte endnu højere rekorder baseret på vores unikke modeller".

TOP 10 OVER EUROPÆISKE MARKEDER I KALENDERÅR 2011

MARKED

2011 KALENDERÅR

FORSKEL I FORHOLD TIL 2010

RUSLAND

138.827

+74%

STORBRITANNIEN

107.053

+11%

FRANKRIG

77.783

+31%

TYSKLAND

72.046

+18%

ITALIEN

69.908

+16%

SPANIEN

45.947

-5%

BEL / LUX

22.294

+17%

POLEN

15.939

+20%

HOLLAND

12.981

-1%

SCHWEIZ

10.518

+17%

 

 

TOP 5 OVER EUROPÆISKE MODELLER I KALENDERÅR 2011

MODEL

2011 KALENDERÅR

FORSKEL I FORHOLD TIL 2010

QASHQAI

250.180

+6,2%

JUKE

123.714

n/a

MICRA

75.977

n/a

NOTE

48.686

-5%

X-TRAIL

33.752

+38%

 

NISSAN NORDIC MARKEDSANDEL I KALENDERÅR 2011

MARKED

2011 KALENDERÅR

FORSKEL I FORHOLD TIL 2010

TOTAL

3,8 %

+0,6 %

Danmark

2,4 %

+0,3 %

Finland

5,8 %

+0,3 %

Norge

4,0 %

+0,3 %

Sverige

3,1 %

+0,5 %

De baltiske lande

7,2 %

+2,9 %

 


  • NISSAN er det førende asiatiske mærke i Litauen, nr. 2 i alt med en markedsandel på 11,1 %!


Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 12.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret en række biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.