FODBOLD TOPPER LISTEN OVER BEDSTE FAMILIEAKTIVITET

  • På baggrund af analyse foretaget på Nissans initiativ, er det at se fodbold den aktivitet som gør europæerne mest eksalterede.
  •  Næsten hver tredje sportsinteresseret siger, at UEFA Champions League finalen er den sportsaktivitet, de ser mest frem til hvert år.
  •  Mere end hver fjerde holder til og med deres kalender ledig den dag UEFA Champions League finales spilles.

Europæerne er mere begejstrede for at se fodbold, end de er for at dyrke sex – det viser resultatet af en undersøgelse, som Nissan har iværksat som en del af Nissan Excitement Index.

En spørgeundersøgelse med deltagelse af over 5.000 personer fra Storbritannien, Italien, Frankrig, Tyskland og Spanien har vist, at over halvdelen (55 %) af europæerne siger, at det at se fodbold er det tidspunkt eller den aktivitet, der hver uge eller hver måned gør dem mest begejstrede. På andenpladsen (53 %) kom dyrkelsen af en personlig passion og på tredjepladsen (52 %) at dyrke sex. 

Undersøgelsen har også vist, at europæerne bruger mere tid på at se deres elskede fodboldhold (3,2 timer pr. uge), end de bruger på at dyrke sex (2,4 timer pr. uge) eller selv deltage i sport (2,6 timer pr. uge). Og lidt under en fjerdedel (24 %) af de adspurgte valgte også deres fodboldhold, når de blev spurgt om, hvad der er det mest spændende i deres liv.

For at forstå den videnskabelige baggrund for hvad det er, der gør fodbold så begejstrende, har Nissan, som er bilbranchens officielle globale sponsor for UEFA Champions League, annonceret, at de indgår et samarbejde med eksperter inden for sportsvidenskab på universitetet i Loughborough med henblik på at udvikle det første Nissan Excitement Index nogensinde. 

Nissan Excitement Index har til formål at undersøge og forstå videnskaben bag fansenes begejstring ved hjælp af direkte "begejstringseksperimenter", hvor et par ægte fodboldfans testes i forbindelse med UEFA Champions League-kampe. Undersøgelsen skal fastlægge en videnskabelige formel med nogle af de primære elementer i de mest spændende fodboldkampe.

Et team af videnskabsfolk fra universitet i Loughborough vil analysere de fysiologiske reaktioner i de direkte situationer ved "begejstringseksperimenter" udført på fodboldfans i forbindelse med UEFA Champions League-kampe rundt om i Europa. Derefter analyserer eksperter de kombinerede data inkl. hjerterytme, åndedræt og elektrodeaktivitet for at finde ud af, hvilke elementer der giver en virkelig ophidsende fanoplevelse.

Jean-Pierre Diernaz, som er Vice President for Marketing hos Nissan Europe, udtalte følgende: "Begejstring er hjørnestenen i alt, hvad vi foretager os hos Nissan, og det er en af årsagerne til, at vi er virkelig stolte over at være sponsor for verdens mest spændende fodboldturnering – UEFA Champions League.

"Ved at indgå partnerskab med eksperterne på universitetet i Loughborough håber vi at finde ud af, hvad der gør fodboldfans mest begejstrede, og at vi kan bruge den viden til at skabe de mest spændende oplevelser gennem vores sponsoraftale med UEFA Champions League."

Opsummering af de vigtigste resultater:

Europæerne er mere begejstrede for at se fodbold, end de er for at dyrke sex 

Over halvdelen (55 %) af europæerne fra Storbritannien, Italien, Frankrig, Tyskland og Spanien siger, at det at se fodbold er det tidspunkt eller den aktivitet, der hver uge eller hver måned gør dem mest begejstrede. Derefter kom (53 %) dyrkelsen af en personlig passion/hobby, at dyrke sex (52 %) eller at tilbringe en dag på udflugt sammen med familien (52 %).

Tyskerne (65 %) er mest tilbøjelige til at vælge fodbolden som den tid eller den aktivitet, der begejstrer dem mest, i forhold til 42 %, der nævner sex og 54 %, der vælger en personlig passion/hobby. 

 

Mænd (64 %) er mere tilbøjelige end kvinder (45 %) til at vælge fodbold eller sex (60 % af mændene og 42 % af kvinderne) som de aktiviteter, der begejstrer dem mest hver uge eller hver måned. 

Europærernes mest populære hold og spillere er fra La Liga.

Som den mest scorende spiller i FC Barcelonas historie er det måske ikke så overraskende, at Lionel Messi (69 %) blev valgt som den mest spændende fodboldspiller at kigge på tæt efterfulgt af hans rival Cristiano Ronaldo (53 %) og holdkammeraten Neymar Jr (31 %). 

Europæerne mener også, at FC Barcelona (64 %), Real Madrid (60 %) og Bayern München (41 %) er de tre mest spændende hold. Næsten tre ud af fire (73 %) europæere mente også, at UEFA Champions League-finalen er den årlige sportsbegivenhed, som er mest spændende at se. 

Europæerne er enige – deres favoritfodboldhold er mere spændende end deres job.

Når de bliver bedt om at angive de to ting i deres tilværelse, som de finder mest spændende, vælger en ud af fire (24 %) deres fodboldklub, og mindre end en ud af fem (18 %) vælger deres job. Briterne er mest tilbøjelige til at vælge deres fodboldhold som en af de to ting i deres tilværelse, som de er mest begejstrede for (30 % i forhold til 24 % i alle landene).

Europæerne mener, at UEFA Champions League-finalen er den årlige sportsbegivenhed, der er mest spændende at se. 

Næsten tre ud af fire (73 %) af europæerne fra Storbritannien, Italien, Frankrig, Tyskland og Spanien siger, at UEFA Champions League-finalen er den sportsbegivenhed, som de glæder sig mest til hvert år. Faktisk holder over en fjerdedel (28 %) af disse europæere deres kalender fri på finaledagen.

Desuden siger over halvdelen (53 %) af disse europæere, at de lægger følelser i de kampe, turneringer og sportsbegivenheder, som de ser. 

*Undersøgelse blandt over 5.000 europæiske kunder udført af Norstat Ltd. på vegne af Nissan Europe i februar 2016 (Storbritannien, Italien, Frankrig, Tyskland og Spanien).