NISSAN OFFENTLIGGØR REKORDHØJ MARKEDSANDEL I DE NORDISKE OG BALTISKE LANDE
Nissan offentliggør rekordhøj markedsandel i de nordiske og baltiske lande - resultatet for regnskabsåret blev 4,8%. Særligt i Danmark var væksten overvældende, med en stigning på over 30% i forhold til året før.
Nissan afsluttede regnskabsåret med udgangen af marts og kan rapportere om en rekordhøj markedsandel i de nordiske og baltiske lande med 4,8 %. I det sidste kvartal fra januar til marts rapporterer Nissan Nordic Europe om et salg af 13 400 biler, hvilket er 37,3 % mere end i samme periode sidste år. Markedsandelen i regnskabsårets sidste 3 måneder nåede en ny rekord med 5,8 %.
"Vi er meget tilfredse med vores resultater i det forgangne regnskabsår. Det blev endnu et år med stor vækst, og vi er ved at nå målsætningen i vores Power88 Mid Term Plan, som er en markedsandel på 5 %. Og det er særdeles vigtigt, at vi uden undtagelse opnåede vækst i Nissan salget i alle vores lande", udtalerJacek Gorski, som er Managing Director hos Nissan Nordic Europe. "De nye modeller, som Nissan lancerede sidste år - især Qashqai, X-Trail og Juke cementerede vores førerposition i crossover-segmentet, mens eNV200 tilføjede ekstra slagkraft til vores program af 100 % eldrevne biler. Sidst, men ikke mindst gav den helt nye Pulsar os en central plads i det vigtige segment for kompakte biler, og den åbner dermed op for nye vækstmuligheder".
I Danmark steg salget med over 30% i forhold til året før, den kraftigste vækst nogensinde for Nissan Nordic i Danmark. Landechef Ralph Gonsalves udtaler: "Med den store stigning i markedsandelen, fortsætter vi væksten, der startede tilbage i 2012. Væksten det seneste år kan særligt tilskrives den store succes med NOTE, den nye Qashqai, og ikke mindst vores elbiler, hvis salg er mere end fordoblet i forhold til året før. Vi er også glade for at kunne konstatere, at Nissan er kravlet frem på en 8.-plads, fra en 11.-plads året før, og nu igen er en af de største bilmærker i Danmark".
Markedsandelen i Nissan Nordic Europe-landene i regnskabsår 2014, som sluttede den 31. marts 2015
|
2014 |
2013 |
De nordiske og baltiske lande |
4,8 % |
4,0% |
Danmark |
4,5% |
3,5% |
Sverige |
3,5% |
2,9% |
Norge |
5,7% |
5,5% |
Finland |
6,8% |
5,4% |
Letland |
7,7% |
4,9% |
Litauen |
7,4% |
5,3% |
Estland |
5,7% |
5,3% |
Rekordhøj markedsandel i Europa
Nissan opnåede i regnskabsåret 2014 en rekordhøj markedsandel i Europa med 4,1 %, hvilket var en stigning på 0,3 procentpoint i forhold til markedsandelen på 3,8 % i 2013. 2014 var det femte år i træk med vækst i markedsandelen - en stigning på over 50 % i forhold til 2009-niveauet på 2,7 %. Sammenlagt med det nyligt introducerede Datsun mærke er markedsandelen på 4,3 %.
Sammenlagt med Datsun havde Nissan med 740.640 solgte biler i regnskabsår 2014, hvilket svarer til en stigning på 11,5% i forhold til salgstallet fra 2013, det bedste salg i Europa nogensinde. Salget i marts nåede op på i alt 98.979 biler, hvilket er en stigning på 3,7 % i forhold til året før. Nissans mange nye produkter har sendt mærkets europæiske bilproduktion til nye rekordniveauer. Og det betyder, at koncernen nu går ind i et nyt regnskabsår med det stærkeste og mest sammenhængende modelprogram i mærkets historie.
Mærkets salg på det europæiske marked blev styrket med lanceringen af ni biler i det forgangne regnskabsår, herunder den helt nye Pulsar, som bliver produceret i Barcelona og har betydet, at Nissan nu er vendt tilbage til C-segmentet.
Med mere end 240.000 kunder i regnskabsåret 2014, som har tilvalgt dens stil, dens effektivitet og dens avancerede teknologier som fx Safety Shield, fortsætter den banebrydende Nissan Qashqai crossover med at vokse i popularitet.
Nissan LEAF går stadig forrest inden for elbilssegmentet på globalt plan, og der er solgt mere end 16.000 biler i Europa i det forgangne regnskabsår. Det er en stigning på mere end 28 % i forhold til 2013. Nissan LEAF er den mest solgte eldrevne personbil nogensinde både i Europa og globalt, og 97 % af ejerne siger, at de ville anbefale bilen til andre.