NISSAN LEAF ER EUROPAS MEST SOLGTE ELBIL FOR FJERDE ÅR I TRÆK

  • I 2014 steg salget med 33 % i forhold til 2013 pga. et boost i salget af den europæisk producerede bil
  • Nissan LEAF er i førertrøjen med 26 % af det hurtigt voksende marked for elbiler
  • Salget drives af mange fortalere blandt kunderne med en anbefalelsesrate på 95 %.

Elbilen Nissan LEAF har brudt sin egen salgsrekord med en 33 %-stigning i salget i 2014 i forhold til det forgangne år og en markedsandel på over 25 % af det voksende marked for elbiler med et salg på 14.658* biler.

 

I år har Nissan LEAF fået selskab af det hidtil største antal nye elbiler på markedet, og modellen har fastslået sin førerposition både globalt, i USA og i Europa. Sidste år var det fjerde år i træk, at den eldrevne familiebil toppede salgsstatistikkerne for nul-emissions-biler i Europa.

Senior Vice President Sales and Marketing, Nissan Europe, Guillaume Cartier, forklarer stigningen i salget og udtaler følgende: "Vi kan nu se, hvor meget de goder anbefalinger  betyder for vores salg med 95 % tilfredse kunder, der hellere end gerne vil anbefale deres bil til en ven, og med 50 % af kunderne, der siger, at de aldrig vil gå tilbage til diesel- eller benzinbiler. Hovedårsagen til  at salget af vores Nissan LEAF fortsætter med at stige, er helt klart den store effekt af den positive omtale kombineret med en stigende opmærksomhed på de store besparelser på driftsomkostningerne, som elbilsejerne oplever." 

Cartier fortsætter: "Data fra vores telematiksystem CarWings* viser, at førerne af Nissan LEAF med 16.500 tilbagelagte kilometer om året kører 40 % flere kilometer end gennemsnittet for benzin- eller dieselbiler i Europa. Det viser, at bilen fungerer som den primære bil i mange husholdninger, og det er ved at ændre mange forbrugeres opfattelse af elbiler". 

Nissan LEAF blev introduceret på det europæiske marked i starten af 2011, og i midten af 2013 blev en revideret model lanceret med over 100 forbedringer på baggrund af feedback fra kunderne. Nissan LEAF produceres i Sunderland i Storbritannien, og batterierne fremstilles i et nyt dertil indrettet anlæg på samme fabrik. I juni 2014 blev den 100 % eldrevne lette varebil, Nissan e-NV200, præsenteret. Den produceres på Nissans fabrik i Barcelona, og batterierne leveres fra Sunderland.

Salgsstatistik - januar-december 2014 

Salgstal 

Markedsandel blandt eldrevne personbiler 

Salget af komplet eldrevne personbiler  

56.393  

100 % 

Nissan LEAF 

14.658  

26 % 

2

Renault Zoe

11.227

20 %

3

Tesla Model S

8.734

15 %

4

BMW i3

5.804

10 %

5

Volkswagen e- up!

5.365

10 %

6

Volkswagen e-Golf

3.328

6 %

*Dette tal er det officielle resultat fra de enkelte landes officielle registrerings statistikker. Nissans egne registreringsstatistikker angiver et totalsalg af Nissan LEAF i 2014 på i alt 15.096 biler.

*De europæiske ejere af Nissan LEAF kører over 40 % længere pr. år (16.588 km) end det europæiske gennemsnit for biler med traditionel forbrændingsmotor (11.539 km). Gennemsnittet er beregnet ud fra den årlige markedsspecifikke statistik for 2013 med data fra Storbritannien, Frankrig, Spanien, Italien, Sverige og Norge. For at finde et "europæisk gennemsnit" vægter hvert land lige meget. Det europæiske gennemsnit indeholder ikke en tysk statistik, fordi rådataene ikke var tilgængelige, og alle gennemsnitlige kilometertal derfor er estimerede tal.

Land

Totalt antal km pr. uge (LEAF)

Totalt antal km pr. år (LEAF)

Spanien

367

19.084

Sverige

339

17.628

Storbritannien

324

16.848

Norge

317

16.484

Italien

305

15.860

Frankrig

303

15.756

Tyskland

279

14.508

Europæisk gennemsnit 

319 

16.588 

Gennemsnit for diesel- og benzindrevne personbiler 

Gennemsnit i Storbritannien (km)

12.714

Gennemsnit i Frankrig (km)

12.699

Gennemsnit i Spanien (km)

9.928

Gennemsnit i Italien (km)

9.560

Gennemsnit i Sverige (km)

11.660

Gennemsnit i Norge (km)

12.670

Europæisk gennemsnit (km) 

11.538,50 

Kilde i Storbritannien: Department for Transport; Table NTS0305 Average distance travelled by mode. Tallet er beregnet ved at lægge tallene for vare- og personbiler sammenhttps://www.gov.uk/government/statistical-data-sets/nts03-modal-comparisons

Kilde i Frankrig: Institut National de la Statistique et des etudes economiques (http://www.insee.fr/fr/css/images/logo_insee.png)

Kilde i Spanien: Et studie af konsulentvirksomheden Audatex  (http://www.ioncomunicacion.es/noticia.php?id=%2015818)

Kilde i Italien: Segugio.it - som anført i den månedlige rapport "Osservatorio mensile di Segugio.it" (http://assicurazioni.segugio.it/news-assicurazioni/00009708-auto-si-usa-di-meno-12-2-sui-km-percorsi.html)

Kilde i Sverige: "trafa.se"  (http://www.trafa.se/sv/malportal/Indikatorer/Genomsnittlig-korstracka-per-ar-for-personbilar-agda-av-fysiska-personer/)

Kilde i Norge: "Norges statistik"  (https://www.ssb.no/en/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar/2014-05-08?fane=tabell&sort=nummer&tabell=175461)