NISSAN E-NV200: SÆTTER NYE STANDARDER

 Den eldrevne Nissan e-NV200 kombinerer det bedste fra Nissan LEAF og NV200 og sætter nye standarder som en praktisk og bæredygtig varebil til byen

       

• Ingen emmisioner, kørekomfort i topklasse og lave driftsomkostninger
• Nissan e-NV200 har samme komplet eldrevne drivlinje som Nissan LEAF og NV200-modellens klasseførende varerumsvolumen...

Højdepunkterneomfatter...
• ny styling med 30 % nye komponenter
• en rækkevidde på op til 170 km og en tophastighed på 120 km/h
• CHAdeMO-lynopladningskabel (0-80 % på 30 min.)
• adgang til over 1.000 offentlige lynopladningsstationer i Europa
• produktion til hele verden i Barcelona

 

Nissan beholder førertrøjen inden for elbiler med introduktionen af Nissan e-NV200 - en bil, som bringer kørekomfort i topklasse, nul emissioner og ultralave driftsomkostninger ind i segmentet for kompakte varebiler. Den rummer det bedste fra de to mange gange prisbelønnede modeller Nissan LEAF og Nissan NV200 - tidligere kåret til hhv. Årets bil og International Van of the Year.

 

Den elektriske drivlinje i e-NV200 er baseret på samme drivlinje som i Nissan LEAF. Og kombineret med klassens største varerum fra NV200 resulterer det i en praktisk og alsidig bil til transport af personer eller varer helt uden udstødningsemissioner og støjforurening.

 

Når salget starter i september vil e-NV200 kunne fås som varebil og 5-personers Combi samt i en mere luksuriøs Evalia-udgave. e-NV200 er primært rettet mod erhvervslivet, men større familier med brug for god plads er naturligvis også oplagte. e-NV200-modellens homologerede rækkevidde i henhold til NEDC (170 km) overstiger det daglige gennemsnitlige kørselsbehov på 100 km, som gælder for mere end halvdelen af brugerne med denne type varebil, og bilen har samme nyttelast og varerumsvolumen som NV200.

    

Batteriet kan oplades over natten med et 16A 1-faset 3,3 kW-strømudtag, og  på sigt håber vi i Danmark også at kunne benytte det andet 6,6 kW/32A-strømudtag, så opladningstiden kan reduceres til 4 timer. Herudover kan der benyttes Quick-charge med en CHAdeMO DC 50 kW-lynoplader, med mulighed for at oplade batteriet fra 0-80 % på kun 30 min. På nuværende tidspunkt er der opstillet over 1.000 offentlige CHAdeMO-lynopladere rundt om i Europa.

 

"Målgrupen for e-NV200 er i et helt andet markedssegment end Nissan LEAF. Så den vil sammen med verdens mest solgte elbil hjælpe os til at bibeholde vores førerposition i elbilsrevolutionen. Derfor har vi ikke blot ombygget NV200 til en elbil. Vi har omkonstrueret den totalt for at skabe et produkt, der er en fantastisk varebil på alle områder", udtalte Guillaume Carter, som er Senior Vice President of Sales and Marketing hos Nissan Europe.

    

Director of Electric Vehicle hos Nissan Europe, Jean-Pierre Diernaz, er begejstret for det, som e-NV200 tilfører til modelprogrammet, og udtaler følgende: "Den gennemprøvede og effektive elektriske drivlinje i e-NV200 passer perfekt til den typiske brug af en erhvervsbil med mange stop-/start-sekvenser i løbet af en arbejdsdag. e-NV200 er god for både miljø og mennesker - ingen udstødning og ingen støjforurening. Samtidig er mindre trættende at køre i, fordi der ikke er nogen støj og vibrationer fra drivlinjen. Og den 1-trins gearkasse, der bedst kan sammenlignes med et automatgear, vil indebære store fordele i dagligdagen for alle hårdtarbejdende kurer- eller taxachauffører. Sidst men ikke mindst vil flådeejerne elske de lave driftsomkostninger".

 

Selv om bilen er baseret på en allerede eksisterende model, er e-NV200 konstrueret fra bunden. Drivlinjen er omkonstrueret på en række vigtige områder, så den passer til den nye funktion, og der er foretaget ændringer af bilens karrosseri, så pladsen stadig er den samme som i varerummet i NV200. Så varerumsvolumen er stadig på 4,2m3 med plads til to standard europaller. Og skydedøre i begge sider og bagdøre med stor åbningsvinkel sikrer, at bilen er nem at læsse og tømme igen.

 

Der er gennemført et omfattende testprogram i Japan og Europa, hvor før-produktionsmodeller er blevet udleveret til internationalt kendte virksomheder, som fx FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas og Japan Post Office, hvor de er indgået i den daglige flåde af køretøjer. Den feedback, som vi har fået fra chauffører og fleet managers, er blevet brugt til at fintune e-NV200, før serieproduktionen starter på Nissans store varebilsfabrik i Barcelona.

 

"Vi tror på, at e-NV200 virkelig vil spille en stor rolle i flåderne af varebiler og taxaer og dermed også miljøet i hjertet af vores byer", tilføjede Diernaz.

 

Nissan e-NV200 i detaljer 

Selv om den i høj grad er baseret på to eksisterende biler, er e-NV200 en selvstændig model med over 30 % unikke komponenter.

 

Undviklingen af e-NV200 omfatter en nykonstrueret undervogn, indvendige ændringer, en ny batteripakke, regenererende bremsesystem med større kapacitet og andre ændringer, der alle bidrager til bilens fremtidige rolle som bybaseret kurérbil.

Resultatet er en næsten lydløs og helt emissionsfri elbil, som er fremtidssikret og vil give store fordele for chauffører, flådeejere, passagerer, fodgængere og byboere.

Visuelt er den mest tydlige forskel mellem e-NV200 og dens søsterbil med konventionel motor anvendelsen af Nissans elbilsfront, som kendes fra Nissan LEAF. De centralt placerede opladningsåbninger og unikke blåt tonede LED-forlygter giver bilen et moderne udseende og en identitet, der adskiller sig fra den konventionelle NV200.

Blåt tonede pilformede lygter er placeret i nye halvmåneformede forlygter med en markant isblå lysfarve. Alle versioner har LED-baglygter, mens Combi-versionerne også har LED-forlygter. "Det blå "elektriske" tema går igen på logoerne på e-NV200.

Indvendigt er der et nyt instrumentpanel med digitale instrumenter, og gearvælgeren har et mere enkelt udseende og en ditto følelse. Gearskiftet ligner mere det i en konventionel automatiske gearkasse, end det joystick som findes i LEAF. Det hjælper med til, at chaufførerne hurtigere kan vænne sig til at skifte fra varebiler med forbrændingsmotor til e-NV200.

I instrumentpanelet finder man tydelige og letaflæselige displays, der viser bilens hastighed, ladetilstanden og rækkevidde, mens en ydelsesmåler viser status for motorydelsen/regenereringen. Instrumentpanelet fuldendes af et multifunktionsdisplay med andre informationer om tid, distance og hastighed.

Mekanisk læner e-NV200 sig meget op ad Nissan LEAF med uafhængigt hjulophæng foran med MacPherson-stiver. LEAF leverer også drivlinjen inklusive den nye 80 kW synkroniserede vekselstrømsmotor, som nu er helt integreret med batteriopladeren og inverteren i én kompakt, samlet enhed.

Men der er dog foretaget væsentlige ændringer på systemet i e-NV200. Den vigtigste er placeringen af litium-ion-batteriet under bunden af e-NV200, så det ikke går ud over varerumskapaciteten. Den nye batteripakke, der produceres på Nissans fabrik i Sunderland og samles i Barcelona, har 48 moduler, hvilket er det samme som i LEAF og samme kapacitet på 24 kWh, men pakken er udformet anderledes.

Batterimodulet er placeret lavt under varerumsbunden, og det er monteret i et forstærket område, hvilket giver ekstra beskyttelse i tilfælde af en kollision. Monteringskonstruktionen til batteriet er også med til at øge bilens karrosserisstivhed og vridningsstivhed med hhv. 20 % og 35 % i forhold til NV200.

Med det lave tyngdepunkt har e-NV200 høj kørekomfort og gode køreegenskaber, selv i forhold til de høje standarder, der kendetegner NV200. Og det øjeblikkeligt tilgængelige drejningsmoment, der kendetegner elbiler, betyder, at elbilsversionen har en hurtigere acceleration fra 0-100 km/h, end det er tilfældet i en NV200 med 1.5 dCi-motor. De eksakte tal offentliggøres senere.

 

En anden ændring af drivlinjen i forhold til LEAF er, at e-NV200 er udstyret med et nyt bremsesystem med større regenererende kapacitet, som er tilpasset den sandsynlige anvendelsen af bilen. Systemet udnytter bilens typiske kørselsmønster med mange stop-/start-sekvenser ved bykørsel, og Hill Start Assist, som er standardudstyr, holder bilen stille i 2 sek., når bremsepedalen er sluppet, så man kan sætte i gang på en jævn måde.