MOTORER OG GEARKASSER

En vigtig del af crossover-modellernes appeal har altid været kombinationen af effektiviteten fra en almindelig personbil og følelsen af eventyr som i en SUV. Dette afspejles også i udvalget af særdeles raffinerede benzin- og dieselmotorer i den nye Qashqai.

 

Udvalget består af fire motorer: to benzinmotorer og to dieselmotorer, og der kan vælges mellem forhjulstræk eller firehjulstræk. Kunderne kan også vælge mellem en manuel gearkasse og den helt nye automatiske Xtronic-gearkasse.

 

Benzin

1.2 DIG-T 115 hk (85 kW)

Nissans grundlæggende holdning er, at alle kunder skal have adgang til avanceret teknologi. Et godt eksempel er 1,2-liters DIG-T-motoren, der en allianceudviklet motor, som Nissan har fintunet specielt til den nye Qashqai.

Denne avancerede turbomotor, som arbejder sammen med en 6-trins manuel gearkasse, yder 115 hk (85 kW) og har et drejningsmoment på 190 Nm. På trods af sin beskedne størrelse har den 1,2-liters motor god pondus og leverer en bedre acceleration og større fleksibilitet end den udgående 1,6-liters motor uden turbo.

Den lavere vægt og den mere brændstofeffektive drift betyder også, at den mindste benzinmotor til Qashqai er betydeligt mere miljøvenlig og økonomisk end den motor, som den erstatter. 1.2 DIG-T-motoren udleder 129 g CO₂/km (10 g/km mindre end den udgående 1,6-liters benzinmotor), og brændstofforbruget lyder på 17,9 km/l (1,8 km/l mere end den tidligere 1,6-liters motor).

 

Ligesom de øvrige motorer til Qashqai er 1.2 DIG-T-motoren udstyret med start-stop-system som standardudstyr. Og den nyder godt af en række brændstofbesparende teknologier som fx en regenererende generator, optimerede gearudvekslingsforhold og specielle olier med lav viskositet.

 

1.6 DIG-T 163 hk (120 kW)

Den mest kraftfulde motor til Qashqai-modelrækken vil efter planen være til rådighed til sommer. Det bliver 1.6 DIG-T-motoren, der kombinerer skarpe præstationer med lave emissioner og en bemærkelsesværdig brændstofeffektivitet. Den meget roste motor, som er specielt fintunet til Qashqai, er udstyret med avanceret turboteknologi og en lang række ekstra features, der maksimerer præstationerne og optimerer brændstoføkonomien.

Med et drejningsmoment på 240 Nm leverer 1.6 DIG-T-motoren imponerende trækkraft ved lave og mellemhøje omdrejningstal og stor elasticitet i gearene. Alligevel kan den kraftigste af benzinmotorerne fremvise en imponerende brændstofeffektivitet. Brændstofforbruget er 17,9 km/l ved blandet kørsel, og CO₂-emissionerne udgør 132 g/km.

Diesel

1.5 dCi 110 HK (81 kW)

Den nyeste videreudvikling af den prisbelønnede dieselmotor med direkte indsprøjtning er den mest miljøvenlige og brændstofeffektive motor nogensinde i en Qashqai med CO₂-emissioner på kun 99 g/km. 6. generation af 1,5-liters dCi-motoren, som deles med Nissans alliancepartner Renault, er mere kultiveret, mere effektiv og mere raffineret end forgængeren. Gennem et omfattende ombygningsprogram har 1,5-liters dCi-motoren fået større elasticitet i de enkelte gear takket være en forøgelse af drejningsmomentet på 20 Nm.

Store ændringer af motorens komponenter har også resulteret i en mere støjsvag motorgang med færre vibrationer. Fjernelsen af den øverste forbindelsesstang har elimineret en potentiel støjbro fra motoren til kabinen, og motorens samlede vægt er blevet reduceret ved hjælp af nye letvægtskomponenter.

Motoren er også udstyret med Nissans automatiske start-stop-system med en yderst effektiv teknologi, som sikrer, at motoren starter igen inden for 0,5 sek., efter at føreren træder på koblingspedalen. En reduceret forbrændingsstøj øger motorens generelle raffinement yderligere.

Med 26,3 km/l ved blandet kørsel sætter 1.5 dCi-motoren nye standarder i crossover-segmentet, hvad angår brændstofforbruget.

1.6 dCi 130 hk (96 kW)

1.6 dCi er den kraftigste af dieselmotorerne til Qashqai, og den fås i kombination med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Denne motor med 130 hk (96 kW) er udviklet i samarbejde med alliancepartneren Renault. Den er let og kompakt og har en perfekt balance mellem stærke præstationer og fremragende brændstoføkonomi. Blandt de mange nytænkende elementer i motoren er et koldkredsløbssystem til udstødningstilbageføringssystemet, der arbejder med lavtryk. Ved at recirkulere udstødningsgassen ved en lavere temperatur reduceres emissionerne af kvælstof, oxider og CO₂. Termostyringen i 1.6 dCi-motoren er også meget mere effektiv med en reduceret opvarmningsfase, der reducerer friktionstabet og brændstofforbruget.

I modeller med forhjulstræk og manuel gearkasse udleder 1.6 dCi-motoren 115 g CO₂/km og har et brændstofforbrug på 22,7 km/l ved blandet kørsel. Versionen med Xtronic udleder 119 g CO₂/km og har et brændstofforbrug på 21,7 km/l, mens versionen med firehjulstræk og manuel gearkasse udleder 129 g CO₂/km og har et brændstofforbrug på 20,4 km/l.

Ny Xtronic-gearkasse

Den nye Xtronic-gearkasse, som er udviklet specielt til den nye generation af Qashqai, er tilgængelig i forbindelse med 1.6 dCi-motoren.

Den særdeles avancerede gearkasse er baseret på princippet fra CVT-gearkassen, men den er udviklet til at give en mere jævn og naturlig køreoplevelse. I modsætning til konventionelle CVT-gearkasser efterligner Xtronic-gearkassen i Qashqai funktionen i en traditionel automatisk gearkasse med flere gear i forbindelse med kraftig acceleration, hvor gearskiftet sker i trin. Ved mere rolig kørsel er gearudvekslingsforholdene mere diskrete, så føreren oplever den ultimative følelse af jævnt gearskift. Det betyder, at Xtronic giver førerne det bedste fra begge verdener med ultrajævnt gearskift ved lav belastning og direkte, præstationsorienteret gearskift ved kørsel med kraftige accelerationer.