DEN NYE NOTE I DETALJER

Den nye Note er udstyret med avanceret teknologi, som ikke tidligere er set i dette segment. Faktisk er mange af de teknologier, der tilbydes til Note, helt nye i B-segmentet og sætter nye standarder for denne klasse.

En af disse nye teknologier er Nissans avancerede Around View Monitor (AVM) - et system, som gør det nemt at bakke og parallelparkere.

Ved hjælp af fire separate kameraer viser 5,8" skærmen i instrumentpanelet et billede af Note i fugleperspektiv. Her kan føreren se bilens position i forhold til omgivelserne, så det bliver meget nemmere og meget mere sikkert at manøvrere.

AVM er allerede kendt blandt Qashqai-ejere, men den nye Note har mere teknologi og byde på, og er den første model med Nissans Safety Shield-pakke, som består af tre avancerede sikkerhedssystemer, der arbejder sammen og giver føreren flere fordele. Utraditionel tankegang har gjort det muligt for Nissan at samle disse tidligere, normalt ret dyre systemer i én pakke, til en overkommelig pris. Mens konkurrerende systemer gør brug af dyre systemer foran og bag på bilen og endda radarsystemer til at udføre tilsvarende funktioner, benytter Nissans system kun det billede, der optages af AVM-vidvinkelkameraet bag på bilen, til alle funktionerne i Safety Shield-pakken.

Nissan Safety Shield-pakken omfatter følgende tre funktioner:

  • Blind vinkel advarsel

Tidligere var det udstyr, der var forbeholdt luksusbiler. Nissans system benytter AVM-vidvinkelkameraet til at registrere biler i den blinde vinkel på begge sider af Note. Hvis der registreres en bil i en af de blinde vinkler, tændes et diskret advarselslys i glasset i sidespejlet på Note. Hvis føreren samtidig aktiverer blinklyset for at skifte vognbane, blinker lyset i sidespejlet sammen med et advarselssignal.

  • Vognbaneassistent

En anden funktion, normalt kun kendt fra luksusklassen, får nu også debut i B-segmentet. Nemlig vognbaneassistent, der registrerer, hvis bilen er ved at forlade vognbanen. Man ville måske forvente, at den funktion ville kræve et kamera på forruden eller et radarsystem, men igen bruger Note udelukkende AVM-vidvinkelkameraet, der er monteret bag på bilen. Det avancerede computerprogram registrerer selv svagt optegnede vognbanemarkeringer, så bilen kan finde ud af, om den er ved at forlade vognbanen, uden at blinklyset er tændt. Hvis det sker, advares føreren. Som en smart detalje justerer systemet automatisk følsomheden, så det er tilpasset til kørestilen afhængig af, om man kører på landevej eller motorvej.

  • Moving Object Detection-system

Stadig med udgangspunkt i Around View Monitor-systemet hjælper denne funktion føreren med at se, hvad der nærmer sig i den retning, han bakker med sin Note. Mens traditionelle parkeringshjælpsystemer advarer føreren om genstande, der står direkte i vejen, afgiver Moving Object Detection-systemet en advarselslyd og en visuel advarsel, hvis nogen eller noget bevæger sig mod bilens bagende - fx hvis et barn nærmer sig, mens du bakker. AVM-vidvinkelkameraet med konveks linse, som er monteret på bagklappen, registrerer bevægelser i et 180 graders-område, så føreren har et unikt udsyn over området bag bilen. Billederne fra kameraet vises på den 5,8" store skærm til Nissan Connect.

Med alle tre Safety Shield-teknologier plus Around View Monitor-vidvinkelkameraet, der er monteret på bagklappen, er det nemt at have det store overblik. Herudover har Nissans ingeniører udviklet en anden smart løsning: en indbygget vaske-/tørrefunktion til kameraet. Avancerede algoritmer analyserer billedet og identificerer eventuel snavs på kameraet bagpå. Og hvs det er nødvendigt, sprøjtes en smule vand på linsen sammen med komprimeret luft, som forhindrer dråbedannelse. Således er Safety Shield-pakkens funktioner sikret uanset vejret, og udsynet bagud via AVM-systemet er altid klart.

Både AVM og Safety Shield er integreret i Nissans Connect system, der herudover indeholder navigations, bluetooth (til bl.a. telefon) og augiosystem. Den nyeste udgave har udover en større 5,8" touch skærm, nu også Google® "Send to Car"-navigationssoftware. Det gør det muligt at planlægge en rute derhjemme og overføre den direkte til bilen. Andre integrerede services omfatter Google® Points of Interest (POI), benzinpriser i nærheden samt fly- og vejrinformationer.

Udvendigt design

For at imødekomme de tiltagende krav hos kunderne i B-segmentet har Nissan designet den nye Note, så den kombinerer elegante, flydende linjer med originale og dristige detaljer.

Resultatet ligger tæt op af konceptbilen Invitation, der blev præsenteret på Geneve Motor Show i 2012. Silhuettens rene linjer giver et hint om den nye Notes dynamiske potentiale og understreger bilens aerodynamik, som er førende i klassen. I forhold til de udgaver af Note, der sælges andre steder i verden, har den europæiske model en unik front og flotte udformede sidespejle med integreret blinklys.

Den nye Note bygges på Nissans V-letvægtsplatform og kombinerer en lang akselafstand og kort overhæng, hvilket giver et sportsligt og adræt udseende. Bilens sider prydes af en dramatisk "Squash Line", som tilfører profilen dynamik. Linjen kaldes Squash Line, fordi vinklerne er inspireret af en squashbold, der flyver hurtigt rundt på banen.

Fronten integrerer på elegant vis overfladerne med forlygter- og kølergrill. Buede hjulkasser og en markant flydende rudelinje forstærker designet yderligere.

Som svar på, at mange købere til biler i B-segmentet vil have en bil med et sportsligt og dynamisk udseende, har Nissan udviklet en ny Dynamic Styling-pakke, som giver bilen et endnu mere markant udseende. Dynamic-pakken omfatter sorte detaljer omkring forlygterne og kølergrillen samt større luftindtag i den forreste og bageste kofanger.

Indvendigt design

Fokus på et stærkt design fortsætter indvendigt i den nye Note. Men den fleksibilitet, som førerne satte stor pris på i den tidligere model, er ikke blevet glemt. Så resultatet er avancerede teknologier og de bedste praktiske egenskaber i klassen - alt sammen kombineret med materialer i førsteklasses kvalitet.

Displayet i instrumentpanelet er designet med et stort europæisk fingeraftryk, så det altid er så tydeligt som muligt og giver et klart overblik over alle de vigtigste kørselsdata foruden to nye økonometre. Det ene viser effektiviteten i førerens betjening af speederen, og det andet viser den samlede økonomi, der er opnået på hver enkelt køretur, i realtime.

Interiøret i Note er blevet designet og konstrueret så det giver et komfortabelt, praktisk og raffineret miljø for personerne i bilen. Det blå lys i økonometeret er tænkt til at give en følelse af afslappethed og luksus i kabinen, og den praktiske indretning betyder, at der ikke er gået på kompromis med pladsen.

Den nye Note er designet med henblik på at være praktisk, så bagsæderne har ligesom i forgængermodellen den største fleksibilitet i klassen. Det forskydelige bagsæde giver ejerne mulighed for at vælge mellem maksimal bagagerumsplads eller maksimal benplads ved bagsæderne - begge er klassens bedste. Når man så tilføjer en dobbelt bagagerumsbund, kan de færreste andre biler i B-segmentet være med.

Motorer og gearkassekombinationer

Som det sig hører og bør for en bil, der tilfører spændende, nye teknologier til segmentet, er motorerne og gearkasserne i Note også spækket med intelligente funktioner, der forbedrer både effektiviteten og køreegenskaberne.

Der kan vælges mellem fire motor- og gearkassekombinationer med CO2-emissioner helt nede fra et niveau på 95 g/km. Alle modeller er udstyret med Nissans intelligente start-stop-system, som øger effektiviteten og minimerer CO2-emissionerne.

Begge nye benzinmotorer til Note har en slagvolumen på 1.198 ccm og er udført som letvægtskonstruktioner. De er kompakte og særdeles effektive 3-cylindrede 12 V-motorer. Den ubalance, der ofte kan påpeges i en 3-cylindret motor, er blevet afhjulpet ved hjælp af en række konstruktionsmæssige nytænkninger. De omfatter en forskudt modvægt på krumtapakselhjulet, som afhjælper de vertikale vibrationer, der forårsages af stempelvandringen. Derfor er denne avancerede motor lige så kultiveret som en 4-cylindret motor.

Standardudgaven af 1.2-liter motoren yder 80 hk ved 6.000 omdr./min. og har et drejningsmoment på 110 Nm ved 4.000 omdr./min. Det betyder, at bilen kører 21,3 km/l ved blandet kørsel med et CO2-emissionstal på 109 g/km.

Den næste motor i rækken er den innovative 1.2-liters DIG-S-motor med en ydelse på 98 hk ved 5.600 omdr./min og et drejningsmoment 142 Nm ved 4.400 omdr./min. Denne avancerede motor er lige så økonomisk som en traditionel dieselmotor, men giver samme køreoplevelse, som normalt forbindes med en mellemstor, 4-cylindret benzinmotor. DIG-S motoren er blandt andet udstyret med en kompressor, som via et elektronisk koblingssystem afbrydes ved lave hastigheder, hvilket optimerer økonomien og reducerer unødvendig friktion i motoren.

For yderligere at reducere ineffektivt tab af kraft i motoren har man integreret Miller Cycle-systemet, som lader indsugningsventilen være åben i længere tid kombineret med et højere kompressionsforhold, der gør kompressionsbevægelsen mere effektiv.

Samlet set gør disse nytænkende egenskaber 1.2 DIG-S-motoren til en af de mest effektive og fleksible motorer i klassen. På trods af de gode præstationer udgør CO2-emissionerne blot 99 g/km i biler med manuel gearkasse (119 g/km i biler med CVT-gearkasse). Brændstofforbruget er 23,3 km/l ved blandet kørsel (i forbindelse med manuel gearkasse).

Udbuddet af motorer til Note fuldendes af en nykonstrueret, 4-cylindret 1.5-liters turbodieselmotor. Motoren, som er udviklet af Renault-Nissan-alliancen, yder 90 hk og udleder blot 95 g CO2/km. Den kører 27,8 km/l ved blandet kørsel.

Yderligere informtion om motorerne offentliggøres, når vi kommer tættere på introduktionen.

Dynamik

Den nye Note er for en stor dels vedkommende udviklet i Europa med henblik på at opnå de bedst mulige køreegenskaber. Slægtskabet med de Note-modeller, der sælges i Japan og USA, er naturligvis tydelig, men den europæiske version har anderledes styretøj, affjedring og undervognsopsætning, som giver en perfekt blanding af komfort, vejgreb og køreegenskaber til de europæiske veje.

Førere og passagerer vil opleve god kørekvalitet og -komfort. Note-modellens egenskaber i sving samt bilens adræthed har været vigtige fokusområder i forbindelse med udviklingen af bilen.

1.2-liters DIG-S-modellen byder på yderligere dynamiske egenskaber, da undervogn, styretøj og karrosseristivhed er perfekt tilpasset til den avancerede 3-cylindrede motors karakter, så bilen rammer lige i hjertet af B-segmentet, hvad angår kørepræstationer.

Udstyrs-udgaver

Den nye Note kommer i tre udstyrsversioner - Visia, Acenta og Tekna. Standardudstyret afspejler Nissans ønske om at tilbyde et højt niveau af teknologi til alle kunder. Derfor har alle modeller start-stop-system, seks airbags og fartpilot med hastighedsbegrænser.

Det mellemste udstyrsniveau Acenta har desuden aircondition, Bluetooth-funktion og elruder bagi, mens topversionen Tekna byder på Safety Shield-pakke, Nissan Connect, Around View Monitor, delvis læderindtræk og nøglefri betjening.