DEN NYE NISSAN LEAF I DETALJER

Teknik:

  • Ny, komplet integreret drivlinje
  • Undervogn med optimeringer, hvad angår kørekomfort og køreegenskaber, som er tilpasset til europæiske forhold
  • Reel forøgelse af kørselsrækkevidden
  • Mulighed for hurtigere opladning
  • Forbedret teknologi og flere køreprogrammer

 

Udvendigt:

  • Modificeret kølergrill, der giver bedre Cw-værdi
  • Nyt udvalg af fælge
  • Større udvalg af farver

 

Indvendigt:

  • Nye sæder med bedre støtte
  • Nyt miljøvenligt sædeindtræk
  • Nu mulighed for læderindtræk
  • Mere bagagerumsplads
  • Mere udstyr inklusive Around View Monitor
  • Tre udstyrsvarianter

Ved første øjekast ser det ikke ud som om, at den nye LEAF er meget anderledes i forhold til den prisbelønnede, originale model. Men ændringernes omfang betyder, at der i bund og grund er tale om en ny bil.

Den er mere komfortabel og rummelig end før, og den er endnu bedre at køre i. Den kører længere på en opladning end tidligere, og afhængigt af land kan den også oplades på den halve tid.

"De omfattende ændringer, vi har lavet på denne banebrydende bil, forstærker dens unikke karakter: overraskende, smart, økonomisk overkommelig og progressiv", udtalte Paul Willcox.

Ændringerne fremhæver og optimerer den originale models innovative og tiltalende egenskaber.

En af de største tekniske ændringer er en ny, helt integreret drivlinje, som for første gang samler opladningsenheden, omformeren og motoren.

Med den nu samlede enhed er den nye drivlinje stadig baseret på den højtydende 80 kW (109 hk) synkroniserede vekselstrømsmotor, som drives af Nissans 48-moduls kompakte litium-ion-batterier, der er placeret under bilens bund for at sænke tyngdepunktet og give optimale køreegenskaber.

Ved at flytte opladeren fra bagenden af LEAF til under motorhjelmen har det været muligt at øge bagagerumskapaciteten med hele 40 l ... eller sagt på en anden måde med samme plads, som et typisk stykke håndbagage i et fly. Bagagerumsvolumenen er øget til 370 l.

Og hvad der er endnu vigtigere, har flytningen af opladeren fra pladsen bag bagsæderne gjort LEAF til en endnu mere praktisk bil. Nu er der ingen forhindringer midt på bagagerumsbunden, når sæderne er klappet ned, og benpladsen er desuden blevet øget ved hjælp af nye sædehynder, der gør det muligt for bagsædepassagererne at placere deres fødder under forsæderne.

Forbedringer af varme- og ventilationssystemet er fokuseret på et nyt varmepumpesystem, som erstatter den oprindelige, keramiske PTC-varmer. Det reducerer elforbruget markant og er med til at give en reel forøgelse af bilens rækkevidde. Det er især vigtigt i lande, hvor førerne har meget brug for varme- og ventilationssystemet.

 

Den nye LEAFs rækkevidde er også blevet forbedret takket være den eneste visuelle ændring af bilen: En diskret modificeret kølergrill forbedrer Cw-værdien fra 0,29 til 0,28.

Den nye LEAF har en officiel rækkevidde på 199 km i henhold til New European Driving Cycle (NEDC), hvilket er en forbedring i forhold til den tidligere models rækkevidde på 175 km.

Den nye LEAF er har også forbedrede køreegenskaber. Det skyldes ændringer af undervogn, styretøj og bremser, som er foretaget hos Nissan Technical Centre Europe (NTCE).

Der er foretaget markante ændringer af støddæmperindstillingen, så opsætningen er blevet strammere og giver en mere adræt og dynamisk kørsel, uden at det påvirker kørekomforten negativt. Styretøjet har fået en højere vægt, hvilket giver en styrefornemmelse, der falder i europæernes smag, og bremsernes ydelse er forbedret, så den er endnu mere progressiv og øger mængden af energi, der genindvindes.

ECO-funktionen er også blevet ændret. En ny "B"-indstilling til gearkassen øger den regenererende opbremsning ved deceleration, og en separat ECO-knap på rattet øger rækkevidden ved at ændre responsen, så hurtige accelerationer modvirkes. De to systemer kan i modsætning til i den originale LEAF anvendes uafhængigt af hinanden.

Andre vigtige forbedringer af den elektriske drivlinje i LEAF omfatter en reducering af den interne friktion og et mere effektivt batteri- og energistyringssystem.

Desuden bliver bilen også mere praktisk med nyt ekstraudstyr, der halverer opladningstiden ved almindelig opladning fra 8 til 4 timer. En ny 6,6 kW-oplader i bilen gør det muligt at anvende 32 A-opladning i lande, hvor det er muligt (et typisk stik i hjemmet leverer 10 ampere). I Danmark er dette på nuværende tidspunkt ikke lovligt i private husstande.

En billigere løsning end en ægte lynoplader. I nogle lande opstilles der allerede offentlige ladestationer med mulighed for en ydelse på 32 ampere. Med 6,6 kW-opladeren vil førerne have mulighed for at give deres batteri en væsentlig opladning selv i forbindelse med korte stop.

De tekniske innovationer omfatter et nyt Bose®-audiosystem, som er specielt udviklet til LEAF.

Bose Energy Efficient Series-soundsystemet leverer en kraftfuld lydoplevelse i høj kvalitet - men i en enhed, der er mere kompakt end lignende systemer i premiumklassen og samtidig kun bruger halvt så meget energi.

I den nye LEAF lanceres der også en ændret og opdateret version af Nissans berømte Carwings-navigationssystem. Med dette innovative udstyr, som er unikt for LEAF, kan ejerne styre og fjernbetjene funktioner fra en computer eller en smartphone.

Den opdaterede version af Carwings får en række nye funktioner inklusive forbedring af varme- og airconditionsystemets fjernbetjeningsfunktioner, bedre integrering af smartphones, bedre stemmebetjeningssystem, eco-rutefunktion og realtime-informationer om de nærmeste ladestandere.

Foruden en stor touchscreen i farver, navigationssystem og Bluetooth-opkobling til mobiltelefoner og musikafspillere har det nye system Google Send-To-Car-teknologi, så ejeren kan planlægge en tur derhjemme eller på kontoret på en pc eller en tablet og efterfølgende sende anvisningerne til bilen.

Desuden er der andre avancerede funktioner som blandt andet adgang til Googles POI-søgning og adgang til opdaterede vejrmeldinger og flyinformationer.

Navigationssystemet omfatter nu visning af motorvejsafkørsler komplet med anvisning af vognbane som hjælp til at køre fra motorveje. Desuden vises gældende hastighedsgrænser. Og systemet har også en hastighedsadvarsel, som kan indstilles af føreren. Denne afgiver en visuel advarsel og en advarselslyd, når en bestemt hastighed over den gældende grænse overskrides.

Nissans innovative Around View Monitor er en anden teknisk innovation i den nye LEAF. AVM gør fx brug af et netværk af kameraer til at vise et 360-graders helikopterperspektiv af bilen på det centrale display, hvilket gør parkering og vanskelige manøvrer nemmere.

De vigtige ændringer i kabinen omfatter sæderne. De er nydesignede, så de giver bedre støtte, og forsæderne er nu højdeindstillelige. Desuden anvendes et nyt sædeindtræk i bio-stof.

Mens materialet i den originale model for 39 % vedkommende bestod af genbrugte plastikflasker, er det nye bio-stof 100 % fremstillet af sukkerrør, hvilket gør LEAF endnu mere genanvendelig og miljøvenlig. Der er nu også mulighed for læderindtræk og et mørkere, mere praktisk interiør.

Et andet sted, hvor Nissan har gjort hverdagen endnu nemmere, er opladningsåbningen forrest på bilen. Takket være et nyt LED-inspektionslys er førerne ikke længere afhængige af gadebelysningen, når deres bil skal sluttes til en ladestander om aftenen.

Opladningsåbningen er blevet ændret, så anvendeligheden og sikkerheden er forbedret, og udløsermekanismen fungerer nu via en elektrisk kontakt. Desuden har ladekablet nu en elektromekanisk låsemekanisme, så kablet ikke længere skal fastlåses manuelt til bilen.

Øvrige forbedringer omfatter en ny i-Key, som også styrer opladningsåbningen og kabellåsen.

Disse ændringer er integreret som en del af en stor udvidelse af LEAF-modelrækken, som nu tæller de tre velkendte Nissan udstyrsversioner Visia, Acenta og Tekna. Dermed appelerer LEAF til et bredere publikum. Med udstyrsversionen Visia får man en billigere indstigningsmodel, mens udstyrsversionen Tekna har endnu mere standardudstyr end den originale model.

Den nye modelstruktur giver også køberne flere muligheder for at vælge styling, design og udstyr. Visia-modellerne har fx 16" stålfælge med heldækkende hjulkapsler, sorte sidespejlkapper og halogenforlygter. Acenta-versionerne har 16" aluminiumsfælge, sædeindtræk i ruskind, indfarvede sidespejlkapper og mørkt tonede ruder bagest.

Tekna-modellerne har foruden lædersæder som standard også 17" aluminiumsfælge, LED-forlygter, Bose-soundsystem og AVM. Farvepaletten omfatter nu syv forskellige farver med både standardlak, perleeffekt og metallak.

Noget af det eneste, der ikke er ændret i den nye LEAF i forhold til forgængermodellen, er det omfattende sikkerhedsudstyr, der er standard. Den nye LEAF har front-, side- og hovedairbags, ABS og EBD med bremseassistent samt elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standard.

"Ved introduktionen var Nissan LEAF første skridt ind på ukendt teritorium. Nu, to år senere, er den etableret som del af en god løsning på verdens transport- og miljøproblemer. Den nye LEAF er klar til at sprede budskabet endnu mere", sagde Willcox.