Tilbage

NISSAN PRÆSENTERER NY MIDTVEJS MILJØPLAN

- 70 % af det årlige budget til forskning og avanceret ingeniørteknologi bruges på miljøvenlige teknologier -

 

Nissan Motor Co., Ltd. har præsenteret koncernens nye 6-års miljøplan, Nissan Green Program 2016 (NGP 2016). Den nye plan har fokus på tre områder: reducering af CO2-udledning, skift til vedvarende energi og en større diversitet i de ressourcer, Nissan gør brug af.

 

Nissan Green Program 2016, som er koncernens tredje midtvejs miljøplan, har til formål at opnå følgende ved udgangen af regnskabsåret 2016:

  • Nr.1 inden for nul-emissions-biler: et samlet salg på 1,5 mio. nul-emissions-biler på tværs af Renault-Nissan alliancen
  • Førende inden for brændstofseffektivitet: 35 % forbedring af brændstofsøkonomien sammenlignet med 2005, som samlet gennemsnit for alle Nissan biler solgt i Japan, Kina, Europa og USA.
  • Førende lav CO2-udledning: reducering af CO2-emissioner fra de samlede aktiviteter med 20 % pr. bil sammenlignet med 2005
  • Førende inden for genanvendelse i lukket kredsløb: øgning i anvendelsen af genanvendte materialer til 25 %

"Flere og flere kunder efterspørger produkter, der lever op til deres værdier, og det omfatter også biler og lastbiler med en lavere CO2-udledning. Samtidig gør vi brug af teknologier, der gør vores fabrikker grønnere og mere effektive," sagde Nissans President og Chief Executive Officer, Carlos Ghosn. "Nissan ønsker at være en del af løsningen frem mod et bæredygtigt samfund - af hensyn til vores planet og som en markant konkurrencemæssig fordel og strategisk differentiering i den verdensomspændende produktionssektor."

 

NGP 2016 udgør bæredygtighedssøjlen i Nissans Blue Citizenship, som er koncernens strategiske platform, der dækker området for koncernens sociale ansvar. Blue Citizenship har fokus på tre områder: bæredygtighed, mobilitet og samfund. Præsentationen af NGP 2016 er det første af en lang række fælles initiativer under Blue Citizenship.

 

Flere detaljer vedrørende tiltagene i NGP 2016:

 

1) Nr.1 inden for nul-emissions-biler: et samlet salg på 1,5 mio. stk. nul-emissions-biler i 2016 på tværs af Renault-Nissan alliancen. På vegne af alliancen vil Nissan føre an i udviklingen afen helt ny elbil med brændselsceller (FCEV) sammen med den strategiske partner, Daimler.

 

2) Førende inden for brændstofseffektivitet: 35 % forbedring af brændstofsøkonomien sammenlignet med 2005, som samlet gennemsnit for lancerede biler, der leverer en førende brændstofeffektivitet i klassen, i et bredt udvalg af segmenter i Japan, Kina, Europa og USA, som fx følgende:

  • En helt ny forhjulstrukket hybridmodel
  • En helt ny plug-in-hybridmodel baseret på Nissans unikke teknologi
  • Lancering af næste generation af continuously variable transmission (CVT-gearkasse) og opnåelse af 20 mio. producerede CVT-gearkasser i alt, siden Nissans første lancering i 1992.

3) Førende lavt CO2-udslip

Reducering af CO2-emissioner fra de samlede aktiviteter med 20 % pr. bil sammenlignet med 2005 ved hjælp af følgende:

  • Udvidelse af omfanget af målbare målsætninger, herunder logistik, kontorer, forhandlere og produktionsstederne
  • Indføring af bæredygtige energikilder i produktionsfaciliteterne og relaterede faciliteter

4) Førende inden for genanvendelse i lukket kredsløb ved at være den første i bilindustrien, der har en målsætning for genanvendelse og dermed indfører et omfattende program for genanvendelse i lukket kredsløb, herunder stål, aluminium og plastik. Hovedpunkterne omfatter følgende:

  • Opnåelse af en genanvendelsesrate på 25 % i 2016 for de anvendte ressourcer
  • Brug af genanvendte materialer fra produktionsaffald eller udrangerede biler og dele i nye biler
  • Reducering af forbruget af knappe ressourcer på jorden

Mere information om Nissan Green Program 2016

http://www.nissan-global.com/EN/ENVIRONMENT/APPROACH/GREENPROGRAM/