NISSAN INTRODUCERER ET FØRERLØST TRANSPORTSYSTEM PÅ FABRIKKEN I OPPAMA

7.12.2016 – Nissan Motor Co., Ltd. har annonceret introduktionen af Intelligent Vehicle Towing (IVT), som er et fuldautomatisk system til transport af biler, på koncernens fabrik i Oppama.

Nissan arbejder på at gøre forholdet mellem mennesker, biler og samfund bedre inden for rammerne af koncernens  Intelligent Mobility-vision – en overordnet vision om, hvordan biler skal køres, drives og integreres i samfundet. Det nye projekt, som bruger kort- og kommunikationsteknologier til at forbinde en intelligent og eldrevet bil til infrastrukturen, er et skridt fremad i virkeliggørelsen af Nissan Intelligent Integration.

Om teknologien

IVT-systemet bruger en modificeret Nissan LEAF, som uden fører trækker anhængere læsset med nye, færdigproducerede biler mellem udvalgte af- og pålæsningspladser på fabrikken.

Til forskel fra konventionelle automatisk styrede bilsystemer til transport af dele, som ofte kræver montering af skinner og omfattende brug af magnetisk tape, behøver dette system ikke nogen særlig infrastruktur for at kunne fungere. Den trækkende bil er udstyret med en række kameraer og laserscannere, der registrerer vognbanemarkeringer, kantsten og potentielle forhindringer eller farer omkring bilen. Ved at krydstjekke de informationer med kortdata beregner den trækkende bil sin egen placering og gennemfører turen til destinationen på egen hånd. Den trækkende bil kører med en hastighed, som er inden for fabrikkens hastighedsbegrænser, og den stopper automatisk, hvis den registrerer en forhindring eller en fare forude. Derefter fortsætter den kørslen, når der igen er fri bane.

 

Transportruten kan nemt ændres i forhold til ændringer i produktionsprocesserne eller transportruterne for de færdige biler. Alle de førerløse transportbiler er forbundet til et centralt trafikstyringssystem, som kan overvåge de enkelte bilers placering, hastighed, resterende batterikapacitet og driftsstatus. Når to førerløse biler mødes i et kryds, bestemmer trafikstyringssystemet, hvilken bil der har forkørselsret, og i nødstilfælde kan systemet standse bilerne via fjernbetjening.

Baggrunden for udviklingen

Det eksisterende logistiksystem på fabrikken i Oppama kræver, at et team af chauffører transporterer de færdigproducerede biler fra produktionslinjen til fabrikkens dedikerede havneplads. Med introduktionen af IVT vil Nissan kunne forbedre effektiviteten i produktionen.

Siden man begyndte at teste systemet for ca. 1 år siden, er der gennemført over 1.600 testkørsler på fabrikken. De indsamlede data er blevet udnyttet til at sikre, at systemet kan fungere pålideligt inden for fabrikkens område. Et sikkerhedssystem og et fejlsikkert system er blevet udviklet for at imødekomme potentielle risici eller uventede forhold, som IVT-systemet kan komme ud for i forbindelse med førerløs kørsel – eksempelvis vejrforhold og forhold med dårligt lys. Nissan vil fortsætte med at teste systemet på fabrikken i Oppama og undersøge muligheden for at implementere systemet på andre fabrikker i og uden for Japan.
 
Nissan har udviklet teknologier til selvkørende biler i årtier. I august måned lancerede koncernen ProPILOT, som er en prisbelønnet selvkørende teknologi til motorvejskørsel i en enkelt vognbane. IVT er endnu et bevis på Nissans holistiske tilgang til mobilitet og udvider fordelene ved teknologierne til førerløse biler til andre områder end personlig brug.

Dataene og den viden, der indhentes gennem projektet, vil hjælpe med til at udnytte teknologien til førerløse biler bredere, så vi kan tilbyde nye løsninger til vores kunder og til samfundet.