NISSAN NAVARA ENGUARD CONCEPT: DEN ULTIMATIVE TERRÆNGÅENDE REDNINGSPICKUP

  • Navara-baseret redningskøretøj er i konceptudgaven udstyret med prototyper på bærbare elbilsbatteripakker
  • Som en del af Nissans vision om intelligent mobilitet vises en potentiel ny anvendelse af Nissans elbilsbatterier
  • Konceptbilen viser, at den prisbelønnede Nissan Navara er velegnet til brug under selv de mest udfordrende forhold

1.11.2016 – Nissan Navara EnGuard Concept er en robust og smart pickup til alle typer terræn. Den er konstrueret til at fungere som livreddende redningskøretøj i nogle af verdens mest barske og ekstreme omgivelser. Den fik verdenspremiere på dette års biludstilling i Hannover.

 

Konceptbilen Navara EnGuard er baseret på Nissan Navara Double Cab, som har vundet prisen ”International Pick-up”, og den har mange skræddersyede designelementer og opgraderinger. For eksempel en avanceret drone, som kan give afgørende informationer om de farer, redningsmandskabet kan møde.

Den markerer også verdenspremieren på en prototype på en bærbar batteripakke, som er konstrueret og udviklet af Nissan. Den fungerer med Nissans gennemprøvede og testede batteriteknologi til elbiler, der allerede anvendes i de 100 % eldrevne modeller Nissan LEAF og e-NV200. Med over 250.000 solgte Nissan elbiler på verdensplan er koncernen førende inden for dette segment, som er i hastig udvikling, og derfor er Nissan i en ideel position til at bruge sin ekspertise til at udforske nye biltyper og nye muligheder for kunderne i fremtiden.

 

Når batteripakkerne er på plads i deres dock, er de konstant i opladningsfunktion, hvor de oplades ved hjælp af bilens 2,3-liters dieselmotor med 190 hk, så de altid er klar til brug i nødsituationer. Batteripakkerne har en effekt på 2 kW og har indvendigt Nissans moduler til elbilsbatterier, og de er placeret i vandtætte aluminiumskabinetter.

Batteripakkerne omfatter to indgange (til opladning) og fem udgange (strømudtag), og batteripakkernes kanter er afrundede, så de er nemmere at bære. I forbindelse med redningsarbejde kan de bruges til at drive specielt skære- eller løfteudstyr, og de er specielt udviklet til at være et effektivt alternativ til en benzindrevet generator.

Batteripakkerne, der ikke udleder emissioner og ikke indeholder brandbart brændstof, kan også anvendes i lukkede miljøer som eksempelvis bygninger eller grotter. Yderligere strømudtag er integreret i hver side af pickuppens lad. 

Som et led i Nissans vision om intelligent mobilitet forsker Nissan i, hvordan mærkets banebrydende batteriteknologi til elbiler kan integreres yderligere i samfundet. Disse prototyper på batteripakker er et reelt eksempel på, hvordan teknologien kan overføres til nye sektorer og udgøre grønne og mere bæredygtige strømforsyningsløsninger.

Resten af ladet fyldes af to udtrækkelige bakker i fiberglas. Den øverste bakke indeholder lette genstande som eksempelvis radiokommunikationsudstyr, reb og en økse. I den nederste bakke opbevares større genstande som en iltbeholder og genoplivningsudstyr, redningsveste og afbalanceringsudstyr.

Dronen, som er en topmoderne DJI Phantom 4 med en maksimal flyvehøjde på 6.000 m, spiller en nøglerolle i redningsarbejdet. Den vejer blot 1.380 g og kan flyve op til 20 m i sekundet i næsten 30 min., hvor den kan sende billeder og film tilbage til bilen. Billederne fra dronen kan ses på en Pop-op-skærm i HD, som er integreret i ladsiden.

Frihøjden på EnGuard Concept er blevet øget med 50 mm i forhold til standardudgaven af Navara, så bilen i endnu højere grad kan komme frem overalt. Hjulkasserne har skræddersyede skærmkanter og nye sidetrin. 

Kabinen har en helt ny taglinje, som er 136 mm højere end på den almindelige Navara. Den har en kraftfuld 360-graders LED-belysning med blåt stoboskopudrykningslys i hvert af de fire hjørner, som er synligt fra alle vinkler.  Matchende stroboskoplys er integreret på oversiden af alle fire skærme, i de nydesignede tågeforlygter og i de ligeledes nydesignede baglygter. 

Udvalget af farver blev nøje gennemtænkt under udviklingen af bilen med særlig fokus på bilens rolle som redningskøretøj. For eksempel viste Nissans undersøgelser, at fluorescerende grøn er den mest synlige farve i dagslys og den farve, som er nemmest at identificere for farveblinde personer. Med den farve på hjulene og sidetrinene kan bilen hurtigt genkendes i lyset fra biler, der nærmer sig.

Navara EnGuard Concept er baseret på topversionen Tekna, og det betyder, at den har masser af standardudstyr, som kan være nyttigt i redningsarbejdet. Udstyret omfatter NissanConnect-navigationssystem, så man hurtigt kan finde den hurtigste rute, 2-zoners klimaanlæg og opvarmede sæder, som sikrer komforten for personerne i bilen.

Men det mest nyttige er nok Nissans banebrydende Around View Monitor – et 360-graders kamerasystem, som viser et ubrudt billede i fugleperspektiv af bilen og området omkring den på skærmen i instrumentpanelet. Det er et ideelt værktøj for redningsarbejdere, som kan navigere i vanskeligt offroad-terræn uden forsinkelser, der skyldes, at de skal stå ud af bilen. 

Bilen er også blevet opgraderet mekanisk. Som alle versioner af Navara er den opbygget på et robust rammechassis, men den har en ny komplet justerbar performance-undervogn, der gør offroad-egenskaberne endnu bedre. 

Philippe Guerin-Boutaud, som er Corporate Vice President, Light Commercial Vehicles hos Nissan, udtalte følgende: "Nissan Navara er en robust og intelligent pickup, som vores kunder stoler på kan komme frem overalt og løse alle opgaver i deres dagligdag. Nissan Navara EnGuard Concept er en forlængelse af princippet med at vise, hvordan vores prisbelønnede pickup er perfekt til selv det mest barske terræn.”

Han fortsatte: ”Navara EnGuard Concept åbner et nyt kapitel i Nissans vision om intelligent mobilitet, som udtrykker vores dedikerede arbejde i at opnå nul dræbte i trafikken og nul emissioner. Vores prototype på en bærbar elbilsbatteripakke viser, hvordan Nissan i fremtiden vil integrere sin verdensberømte batteriteknologi til elbiler og sin ekspertise i nye sektorer”.