KUNDER ØNSKER IKKE AT KØBE EN BIL, DER IKKE UNDERSTØTTER DERES TELEFON

  • Undersøgelser viser, at kunder kan være nok så vilde med en bil, men at de ikke ønsker at købe bilen, hvis ikke den er kompatibel med deres smartphone
  • Nissans ingeniør Patrick Keenan er ”manden med de 40 telefoner”, som sørger for at sikre velfungerende opkobling
  • Elektrisk integration af høj kvalitet er altafgørende i forhold til udviklingen af teknologi til selvkørende biler

For første gang er det blevet afsløret, i hvor høj grad vores smartphones styrer vores liv. Bilkøbere indrømmer, at selv om de kan lide alt ved en ny model – design, pris, brændstoføkonomi og køreegenskaber – vil de alligevel forlade showroomet uden at købe noget, hvis ikke der kan oprettes ordentlig forbindelse mellem bilen og deres elskede mobiltelefon. 

En undersøgelse*, som Nissan har anvendt til at forstå vigtigheden af at udvikle topmoderne infotainmentsystemer i crossover-modeller såsom Qashqai, Juke og X-Trail, afslører følgende: 

  • 28 % af alle nybilskøbere prioriterer opkoblingsmuligheder højere end nogen andre egenskaber som fx brændstofeffektivitet
  • 13 % ville aldrig købe en bil, som ikke var opkoblet til internettet
  • 20 % ville skifte til et andet bilmærke for at opnå bedre opkoblingsmuligheder
  • For bilister, som bruger mere end 20 timer om ugen i deres bil, er dette tal 41 %

Undersøgelsen har ført til, at Nissan har foretaget betydningsfulde investeringer for at sikre velfungerende integration af telefoner – hvilket er helt afgørende, eftersom efterspørgslen efter data og downloads bliver større og større. I spidsen for det europæiske team står Patrick Keenan … internt hos Nissan kendt som ”manden med de 40 telefoner”.

 

Patrick forklarer: ”I dag har nye biler en livscyklus på 5 eller 6 år, indtil en ny version lanceres. Men en mobiltelefon vil kun være på markedet i mindre end 2 år, før den udskiftes. Den vigtigste del af mit arbejde er at sørge for, at biler og telefoner kan snakke sammen.”

Patricks job er at sikre, at Nissan altid er et skridt foran, hvad angår forbrugerteknologi. Hans team benytter sig af et netværk af branchepersoner til at forudsige fremtidige trends og ligeledes til at sikre, at den seneste hardware og software til instrumentpaneler i Nissan biler arbejder sammen med langt de fleste aktuelle og ældre telefoner på markedet. 

Skufferne i Patricks skrivebord på Nissans europæiske, tekniske center i Cranfield i Storbritannien er proppet med et hav af telefoner, som han anvender til at udvikle og finjustere opkoblingsløsningerne. I forbindelse med sit arbejde på fremtidige Nissan biler foretager og besvarer dagligt hundredvis af testopkald.

”Mit job er at sikre, at der ikke er nogen af de kunder, som går ind i et Nissan showroom et hvilket som helst sted i Europa, som går igen, fordi den bil, de ønsker at købe, ikke understøtter deres telefon,” siger Patrick. 

Fremtiden inden for mobilitet med biler byder blandt andet på selvkørende biler. Nissan er allerede nu ved at etablere sig selv som førende i verden inden for denne fremspirende teknologi, og ”ProPilot 1.0” (etsporet selvkørende motorvejskørsel) vil få debut i Europa i Nissan Qashqai i løbet af 2017. 

Fremragende opkoblingsmuligheder og dataintegrering er meget vigtige brikker i puslespillet, og Patrick er med i det globale team af Nissan ingeniører, som arbejder på at udvikle opkoblede bilarkitekturer, som har beskyttelse og sikkerhed som deres førsteprioritet. 

* McKinsey and Company, Connected Car: Automotive Value Chain Unbound