NISSAN VISER DE FEM BEDSTE KØRESTRÆKNINGER FOR ELBILER I EUROPA

  • De 100 % eldrevne Nissan LEAF og e-NV200 navigerede gennem Italien, Spanien, Sverige, Danmark, Storbritannien og Frankrig  
  • Europas smukkeste veje var baggrunden for Nissans dokumentation af nul-emissions-bilernes rækkevidde og køreegenskaber

Rolle, Schweiz den 4. august 2015: Over 1,14 milliarder* af os holder ferie i hjemlandet i år - heriblandt over 42.000 europæere, der kører i en elbil fra Nissan.

For at fejre sommerens rejsesæson har Nissan fundet fem af Europas smukkeste strækninger til sommerkørsel i den elektriske LEAF, som er verdens mest solgte elbil, og e-NV200, som er koncernens 100 procent eldrevne varebil/minibus. 

https://www.youtube.com/watch?v=mjSl-hO3s0I

Nissan, som er verdens førende producent af elbiler, har kørt mere end 200 km på nogle af Europas smukkeste veje i de skønneste omgivelser og med opladning ved ladestationer langs ruten.

På turen sparede LEAF og e-NV200 ca. 20 kg CO2 udledning2, svarende til den mængde CO2 et nyplantet træ absorberer i løbet af et år. Det illustrerer vel meget godt en af goderne ved Nissan elbilskørerne, når de kører rundt på vejene i sommerperioden.

På verdensplan er der solgt over 184.000 eksemplarer af LEAF, og over 42.000 af dem kører på de europæiske veje, hvor Nissan havde valgt ruter, der viser bilernes rækkevidde og køreegenskaber samt letheden ved at køre i elbil. 

En konvoj af elbiler kørte ud på mindeværdige ruter i Italien, Spanien, Sverige, Danmark, Storbritannien og Frankrig.

Citat: "Vores kørere har fortalt os, at LEAF ikke blot er en pendlerbil", udtalte Jean-Pierre Diernaz, som er Electric Vehicle Director hos Nissan Europe. "Vi håber, at elbilskørerne bliver inspireret af disse smukke ruter og bruger deres weekender i løbet af sensommeren til at opleve de samme flotte landskaber uden forstyrrende støj i en nul-emissions-elbil fra Nissan".

Rejsen startede i italienske Rieti, som kærligt kaldes for "Italiens navle" (Ombelico d'Italia), og som er landets geografiske centrum. Under et kort ophold i Rom - den evige by - kørte den første LEAF gennem de imponerende landsbyer, der ligger omkring Turano søen, og som blandt andre omfatter middelalderbyen Toffia.

Det næste stop var i Barcelona, hvor e-NV200 kom tilbage til det sted, hvor den blev lanceret for kun lidt over 12 måneder siden. Før e-NV200 kom tilbage til sit fødested, besøgte bilen den smukke kystby Sitges, som ligger 35 km sydvest for Barcelona, og som er kendt for sin filmfestival og sit karneval. Efter ankomsten til Barcelona, som er verdenskendt for den berømte arkitekt Gaudis fremragende arbejde og i mindre grad for den imponerende infrastruktur med over 130 ladestationer, blev elbilen opladet i hjertet af byens gamle bydel. Som afslutning på turens etape i Spanien kørte e-NV200 ad den flotte kyststrækning, C-31, med et imponerende udsyn over det baleariske hav og bjergkæden Massís del Garraf. 

Som svar på nogle af misforståelserne vedr. elbiler gik rejsens 3. rute gennem to skandinaviske lande i Nissan LEAF. **Bilen er allerede populær i regionen, og de svenske og norske ejere af den 100 % eldrevne LEAF kører hhv. 17.628 og 16.484 km om året i deres biler, hvilket skal ses i forhold til et gennemsnit på 11.539 km for konventionelle biler med forbrændingsmotor. 

Turen startede i Bunkeflostrand i det sydlige Sverige, hvorfra turen gik til Danmark via Øresundsbroen. Med en storslået udsigt så langt øjet rækker var den ikoniske 8 km lange bro en imponerende måde at afslutte den etape af rejsen på. 

4. etape af rejsen foregik i Storbritannien, hvor Nissan LEAF produceres. Meget passende var Bristol, som i år er Europas grønne hovedstad, højdepunktet på denne rute. I byen, hvor der er opstillet 100 ladestationer til elbiler, kørte bilerne over den historiske Clifton Suspension Bridge, som blev opført af legendariske Isambard Kingdom Brunel i 1829. Bilen kørte desuden til Dundry Hill i South Gloucester, hvor man kunne nyde nogle af de smukkeste scenarier i det sydvestlige England.

Det var nu blevet tid til det sidste stop på turen. Bilerne startede i Versailles, hvor man kunne nyde træerne langs de franske veje, før de kørte ad den berømte Avenue Rockefeller, Forêt domaniale de Fausses-Reposes og videre til bredderne af Seine-floden.

Den elektrisk LEAF var nu nået til hjertet af Paris og kørte via Voie Georges Pompidou til den stilfulde afslutning ved Saint-Germain-des-Prés. 

Det skete ved Salon du Bourget, som senere i år er stedet, hvor FN's klimakonference afholdes. Og hvor verden førende elbilsproducent Renault-Nissan Alliancen stiller med 200 elbiler som officiel personbilssponsor i forbindelse med FN's COP21 klima konference i den franske hovedstad. 

*Passports research er udført af Euromonitor International og analyseret af MasterCard Europe.  Passport er Euromonitor Internationals globale markedsanalysevirksomhed, som analyserer branchen i lande over hele verden.  Analysen af kørselsprognosen fra 2014 dækker følgende lande: Albanien, Andorra, Østrig, Hviderusland, Belgien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Georgien, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Island, Irland, Italien, Kosovo, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Makedonien, Malta, Moldova, Montenegro, Holland, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz, Tyrkiet, Ukraine, Storbritannien.

** Data fra vores CarWings-telematiksystem. Gennemsnittet er beregnet på baggrund af de landespecifikke gennemsnit i 2013 med brug af data fra Storbritannien, Frankrig, Spanien, Italien, Sverige og Norge.