NV400 FORBEDRET MED NYE MOTORER & AVANCERET TEKNOLOGI

  • Mere kraft og forbedret brændstoføkonomi fra biturbomotorer
  • Brændstofbesparende systemer inklusive start-stop-system og regenererende opbremsning
  • Ny ECO-funktion plus Hill Start Assist
  • Nye DAB-radioer
  • Nye priser - NV400 startpris nu fra kr. 139.900 ekskl. moms

Med en række effektive nye motorer, der sørger for bedre præstationer og et lavere brændstofforbrug, nyt sikkerhedsudstyr og større komfort samt en lang række nye teknologier er 2015-udgaven af Nissan NV400 nu klar til at fortsætte Nissans fremstød på det europæiske marked for lette varebiler.

 

Priserne på det danske marked er tilpasset, og startprisen er nu kr. 139.900! ekskl. moms. Faktisk spares 10.000 kr. i forhold til den noget mindre Nissan Primastar.

 

NV400 blev introduceret med stor succes i 2011 og har siden vist sig at være en frontløber i segmentet for tunge varebiler og chassis cabs på markedet - takket være dens alsidighed, det brede udvalg af modeller og Nissan forhandlernetværkets styrke og omdømme.

 

Den nye NV400 er blevet skabt på basis af dette omdømme med det sigte at skabe en enestående række af ekstremt effektive biler, som kan leve op til de krav, der i dag stilles til en praktisk arbejdsbil med lave omkostninger ved ejerskab.

 

TURBOMOTORER

Nogle af de mest markante ændringer er placeret bag Nissans velkendte kølergrill, hvor udvalget af dCi-motorer er øget til fem, der alle sørger for bedre præstationer og mere raffinement. Men de forbedrede præstationer til trods er brændstoføkonomien faktisk blevet forbedret i forhold til tidligere.

Alle motorerne har et fælles udgangspunkt - en topmoderne 2,3-liters, 4-cylindret, 16 V turbodieselmotor med common rail-teknologi og direkte indsprøjtning, som er udviklet af Nissans alliancepartner Renault.

 

To singleturboenheder leverer en ydelse på henholdsvis 110 hk/285 Nm (tidligere 100 hk) og 125 hk/310 Nm, og disse får følgeskab af to nyudviklede biturboenheder, som leverer en ydelse på henholdsvis 135 hk/340 Nm og 165 hk/360 Nm. Motoren fås også i en version, der yder 150 hk/350 Nm, og som er udstyret med en singleturbo med variabel geometri. Denne motor fås udelukkende med en semiautomatisk gearkasse.

 

De nye biturbomodeller er ideelle til varebiler og chassis cabs, der skal bruges til udførelse af arbejde med tung last eller til længere køreture. Teknologien gør brug af en lille turbolader til at generere øget drejningsmoment ved lave omdrejningstal (op til 1500 omdrejninger) og dermed opnå en hurtigere acceleration ved bykørselshastigheder, eller når bilen er fuldt læsset.

 

Ved højere motoromdrejningstal tager den større turbolader over for at levere mere kraft og et nyttigt bredere momentområde, som man vil sætte særligt stor pris på ved de hastigheder, man kører med ved motorvejskørsel. Takket være denne øgede fleksibilitet er der mindre behov for at skifte gear for at opretholde momentum. Dette reducerer ikke blot køretrætheden for føreren, men forbedrer også brændstoføkonomien.

 

Biturbomodellerne er også udstyret med start-stop-teknologi og regenererende opbremsning via et nyt intelligent energistyringssystem (ESM), som til sammen fx gør det muligt for versionen med 165 hk at have et imponerende forbrugstal på 14,5 km/h ved blandet kørsel.

 

OMKOSTNINGSEFFEKTIVITET

Det vurderes, at den nye NV400 med 165 hk vil komme til at forbruge op til 1,5 l brændstof pr. 100 km mindre end forgængermodellen med 150 hk, hvilket er en markant besparelse.

 

Som fører har man også selv mulighed for at bidrage til forbedret brændstoføkonomi: Den nye NV400 er udstyret med en lang række førerassistentsystemer til økonomisk kørsel, herunder kørestils- og gearskifteindikatorer og en kontakt til aktivering af ECO-funktionen, som begrænser kraftig acceleration ved at begrænse motores tilgængelige drejningsmoment samt optimerer indstillingerne for airconditionanlægget.

 

AVANCEREDE TEKNOLOGIER

Den nye NV400 er desuden udstyret med en lang række avancerede teknologier, der giver større sikkerhed og øget komfort i kabinen.

 

En af disse features er Extended Grip, som både fås til for- og baghjulstrukne versioner af NV400. Extended Grip betjenes via et betjeningselement på instrumentpanelet og arbejder sammen med det nye ESC-system med henblik på at optimere vejgrebet ved kørsel under vanskelige forhold, fx mudder, sand og sne. Extended Grip fordeler motorens drejningsmoment mellem hvert enkelt af de trækkende hjul alt efter behov og med op til 25 % for at hjælpe i forbindelse med igangsætning og for at fastholde vejgrebet.

 

En anden feature er Hill Start Assist, som automatisk aktiveres, når der sættes i gang på en skråning med en hældning på mere end 3 %. Hvis føreren flytter sin fod fra bremsepedalen for at give gas, sikrer systemet, at varebilen ikke bevæger sig baglæns i 2 sekunder ... hvilket er det antal sekunder, som det tager for føreren at blive klar til at sætte igang.

 

Sikkerheden i forbindelse med kørsel med anhænger er garanteret af vogntogsstabiliseringen, som er monteret, når der er valgt anhængertræk som ekstraudstyr. Hvis en anhænger skulle begynde at slingre fra side til side, sørger systemet for at reducere motorens tilgængelige drejningsmoment og aktiverer bremserne for at få rettet anhængeren op.

 

Et nyt vidvinkelspejl sørger for bedre udsyn til føreren. Spejlet er placeret på solskærmen i passagersiden og gør således udsynsvinklen ned langs bilens side mere end dobbelt så god. På den måde hjælper spejlet føreren med at holde øje med de traditionelle blinde vinkler. Spejlet er også en ekstra visuel hjælp, når der skal bakkes.

 

Personbilsversionerne af NV400 er udstyret med et dæktryksovervågningssystem, som advarer føreren ved hjælp af en advarselslampe i instrumentpanelet, hvis dæktrykket i et af dækkene falder.

       

Audiosystemet i bilen har også gennemgået en række forbedringer med en ny single-DIN DAB digitalradio, der omfatter håndfri telefonbetjening via Bluetooth og en cd-afspiller.

 

Premiumaudiosystemet kombinerer mulighed for afspilning af cd'er og mp3-filer med håndfri telefonbetjening via Bluetooth og USB- og iPod-tilslutningsmuligheder. Albummer og numre kan vælges via betjeningselementer på rattet, og titlerne vises på multimedieskærmen.

 

MODELRÆKKE 

Ligesom tidligere omfatter NV400-modelrækken mange forskellige modeller og konfigurationer. Der findes versioner med for- og baghjulstræk, tre forskellige akselafstande, fire forskellige længder og tre forskellige højder, mens varerumsvolumenen ligger mellem 8 og 17 kubikmeter.

 

Der er også mulighed for mange forskellige opbygninger. Foruden fabriksfremstillede van-, kombi- og chassis cab-modeller med henblik på opbygning tilbyder opbyggere også mandskabsvogne, kasseopbygninger, versioner med tiplad, ladvogne med sideaflæsning og minibusser.

 

Takket være brede skydedøre i siderne og fløjdøre bagest, som kan  være med eller uden ruder, og som kan åbnes i en vinkel på op til 270 grader, er NV400 også praktisk. Afhængigt af modellen er det muligt at få en europalle af standardtypen på tværs ind i bilen gennem dørene i siden: På de tre længere modeller er bredden på åbningen 1270 mm - hvilket gør det nemt at få en 1200 mm bred palle ind.

 

De generøse varerumslængder starter ved 2583 mm for versioner med forhjulstræk og fås op til 3733 mm, mens varerumslængderne for versioner med baghjulstræk starter ved 3733 mm og fås med en varerumslængde på imponerende 4383 mm, hvilket er det, den længste version har. Denne version har plads til op til fem europaller.