DET BEDSTE AF DET BEDSTE

Tag de fineste elementer fra to prisbelønnede biler, tilføj lidt Nissan knowhow, og se resultatet - en ægte trendsætter.

• e-NV200 tager Nissans globale førerposition inden for elbiler med ind på varebilsmarkedet
• e-NV200 kombinerer klassens største varerum med ...
- prisbelønnet nul-emissions-teknologi ...
- og 40 % lavere serviceomkostninger og er op til fire gange billigere at tanke end biler med dieselmotor, ...
- hvilket resulterer i en praktisk og bæredygtig kurérbil til byen.
• Værd at bemærke er:
- Vibrationsfri, emissionsfri, støjfri drivlinje
- Praktisk rækkevidde på 170 km og en tophastighed på 120 km/h
- Produceret i Europa, fås enten som varebil eller som 5-personers Combi

Med lanceringen af e-NV200, virksomhedens anden 100 % eldrevne bil, tager Nissan nu skridtet ind i den næste vigtige fase i nul-emissions-revolutionen.

e-NV200 introduceres på et tidspunkt, hvor luftkvalitet i bymidterne får en mere og mere fremtrædende rolle, og lover emissionsfri kørsel takket være bilens avancerede batteridrevne motor. Brugt erhvervsmæssigt i flåder af varebiler og taxaer kan e-NV200 love at påtage sig en endnu større forpligtelse i forhold til at reducere emissioner og forbedre luftkvaliteten, når den kører rundt inde i bymidterne dag og nat.

Ud over at den ikke bidrager til forurening med udstødningsemissioner overhovedet - og at den således har en markant positiv effekt på NOx-niveauerne i bymidterne - bidrager e-NV200's elmotor heller ikke til støjforurening - takket være dens jævne drivlinje uden gearskift, der gør kørslen mindre stresset, mere afslappet og derfor i sidste ende også mere sikker.

Nissan e-NV200 kombinerer den prisbelønnede elektriske drivlinje fra Nissan LEAF, som blev til Årets bil i verden i 2011, med klassens bedste varerumsplads og de praktiske egenskaber, som kendes fra Nissan NV200, som blev kåret som Årets internationale varebil i 2010.

Men e-NV200 er andet og mere end blot en forvandling af en eksisterende, konventionel brændstofdrevet bil.

Ved skabelsen af sin første komplet eldrevne varebil har Nissan nykonstrueret og faceliftet NV200 markant, så den lever op til sin nye rolle. Og selv om der er brugt en række af de vigtigste elementer fra LEAF og NV200, er ca. 30 % af e-NV200's komponenter unikke for e-NV200. Der er foretaget ændringer af designet, undervognen er nykonstrueret, og der er foretaget indvendige ændringer. Derudover omfatter bilen en ny batteripakke og et regenererende bremsesystem med større kapacitet.

Resultatet er en række nul-emissions-biler, som ikke blot er i stand til at bidrage markant til fremtidens mobilitet, men også er i stand til at bidrage markant til virksomheder, der anvender små varebiler, køretøjer til persontransport eller taxaer. For ud over at være en spændende bil at køre i er e-NV200 omkostningseffektiv i drift, og hvad lige så vigtigt er, vil dens bæredygtighed have en positiv effekt på enhver flådeejers forretningsbeslutning.

Efter et omfattende testprogram, hvor der blandt andet blev leveret prototyper til globalt anerkendte virksomheder med henblik på at få feedback fra den virkelige verden, er e-NV200 nu klar til at komme på markedet.

Når salget starter i juni, vil e-NV200 kunne fås som kompakt, men rummelig og praktisk varebil, og som 5-personers Combi samt i en mere luksuriøs Evalia-udgave. Kassevognen har en varerumsvolumen på 4,2 m3 med plads til to standard europaller. Og skydedøre i begge sider og bagdøre med stor åbningsvinkel (en tophængslet bagklap er også tilgængelig) sikrer, at bilen er så nem som muligt at læsse og tømme igen.

For de fleste flådeejere er driftsomkostninger det, der har højest prioritet, og e-NV200 er blevet udviklet med henblik på at hjælpe virksomhederne til at få regnestykkerne til at gå op. De planlagte vedligeholdelsesomkostninger er 40 % lavere, og uden motorolie, remme, gearkasse eller kobling er der færre dele, der skal efterses eller udskiftes. Eftersom diesel koster tre til fire gange så meget som elektricitet pr. 100 km kørsel, er brændstofomkostningerne er også betydeligt lavere.

I de kommende år vil der også komme versioner e-NV200 på markedet, som specifikt vil være beregnet til taxakørsel. Det vil være biler, som er konstrueret til at leve op til specifikke - og uvægerligt forskellige - lovkrav i storbyer. Den første europæiske by, som vil indføre e-NV200 som en del af taxiflåden, vil være bilens hjemby Barcelona, Spanien. 

Faktisk så fremstilles alle e-NV200 med henblik på globalt salg udelukkende i Barcelona. Produktionen af bilen vil finde sted i Spanien side om side med NV200, og der vil blive anvendt litium-ion-batterier, som er fremstillet på Nissans batterifabrik i Sunderland i England. Selve batteripakkerne fremstilles i Barcelona, hvor de specialfremstilles til e-NV200.

Nissan e-NV200 er perfekt egnet til et arbejdsliv i Europas byer og storbyer. Den har en homologeret rækkevidde i henhold til NEDC på 170 km - hvilket er væsentligt mere end det gennemsnitlige kørselsbehov på 100 km, som gælder for 70 % af bilflåderne med kompakte varebiler. I Europa kører 35 % af varebilerne i denne kategori aldrig på noget tidspunkt mere end 120 km om dagen.

Ud over alle disse disse egenskaber kan nævnes en varerumsplads på 4,2 m3, der er identisk med varerumspladsen i NV200, og den maksimale nyttelast er 640 kg. 

Med et 16-A 1-faset 3,3-kW strømudtag kan batteriet kan genoplades på 8 timer fra den ene dag til den anden - perfekt hvis der ikke skal køres i e-NV200 døgnet rundt - men denne tid kan reduceres til blot 4 timer, hvis der monteres en 6,6-kW/32-A oplader (ekstraudstyr), og der anvendes et egnet strømudtag. 

Alternativt kan der anvendes en dedikeret CHAdeMO DC 50-kW lynoplader, som kan oplade batteriet til 80 % af dets kapacitet på kun 30 min. eller endnu hurtigere, såfremt batteriet allerede er delvist opladet. Det betyder, at e-NV200 kan oplades, mens man fx er i gang med at læsse varer til en anden levering. 

På nuværende tidspunkt er der opstillet over 1.100 offentlige CHAdeMO-lynopladere rundt om i Europa, men det forventes, at e-NV200-flådeejere selv vil opstille lynopladere ved deres virksomhedens bygninger eller depoter. Taxafirmaer såsom Taxi Electric i Holland og C&C Taxis i Storbritannien har opstillet lynopladere ved deres depoter for at øge udnyttelsen af flåden.

"Med de konstruktionsmæssige ændringer, vi har foretaget, har vi skabt en eldrevet varebil, som ikke blot er god, men en helt igennem fantastisk varebil på alle områder. Som fører vil man elske at sætte sig bag rattet i e-NV200 - ikke blot fordi det er en nul-emissions-bil, men også fordi den er så god at køre i. Kørselskomforten, accelerationen, raffinementet og anvendeligheden er på et niveau langt over det, som man som fører er vant til," udtalte Guillaume Carter, Senior Vice President for salg og marketing hos Nissan Europe.

"Der er forandringer i luften," sagde Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles hos Nissan Europe. "Europas byer er i øjeblikket ved at indføre strengere krav vedr. begrænsninger af emissioner end nogensinde. I London har man allerede indført en vejafgiftszone baseret på emissioner, og byens borgmester er godt i gang med forberedelserne til indførelsen af en ultra-lav-emissions-zone inden 2020.

"I Paris har man i år indført tiltag til at forhindre biler i at køre ind i bymidten som et forsøg på at reducere forureningen. Sideløbende hermed er biler med dieselmotor kommet i søgelyset på grund af NOx og partikelemissioner.

"Som det øgede salg af Nissan LEAF beviser, er tiden inde til nul-emissions-biler. Med Nissan e-NV200 kommer vi ind i et helt andet markedssegment, og det vil hjælpe os til at cementere vores position som verdens førende inden for elbilsteknologi.

"Vi tror på, at e-NV200 virkelig vil ændre sammensætningen af flåderne af varebiler og taxaer og dermed også miljøet i hjertet af vores byer. Alle de 200.000 varebiler, som sælges hvert år, og som aldrig kører mere end 100 km på en enkelt dag, vil man kunne erstatte med e-NV200, uden at man som fører behøver at skulle tænke på at holde ind for at tanke i løbet af en arbejdsdag. Denne simple kendsgerning kombineret med lave driftsomkostninger, egenskaber og komfort gør, at denne varebil virkelig er en bil, der sætter nye standarder," tilføjede Diernaz.