DEN NYE X-TRAIL I DETALJER

Design

Med en kombination af strømlinede og smukke linjer fra en moderne crossover og det robuste look fra en typisk SUV sætter den nye X-Trail standarden for design i SUV-segmentet. Den nye X-Trail er en markant videreudvikling i forhold til den mere firkantede forgængermodel, og den er et udtryk for næste generation af SUV-design med et blødere, mere flydende look - alt sammen uden, at det reducerer bilens offroad-egenskaber.

 

Ved at anvende en avanceret ny platform kunne designteamet udnytte konstruktionens længere akselafstand og bredere sporvidde fuldt ud. I tråd med Nissans crossover-designsprog er der på den nye X-Trail stor visuel fokus på områderne ved skærmene med store hjulkasser, der er crossover-signaturen og udgør designets hjørnesten. Kombineret med en hældende taglinje, skulpturelle sider og en stigende rudelinje udnytter den nye X-Trail fuldt ud Nissans Crossover-design-DNA, og resultatet er en flot og moderne bil. 

 

Hvad størrelsen angår, er den nye X-Trail 17 mm længere (4.643 mm) end forgængermodellen, og akselafstanden er 76 mm længere, og det er med til at give mere plads i bilens kabine. Den nye model er også 30 mm bredere og 5 mm lavere end forgængeren, mens frihøjden stadig er 210 mm.

 

Den nye model er desuden 90 kg lettere end den foregående model. Ultrahøjstyrkestål udgør nu 49 % af X-Trails karrosseri, som dermed både er lettere og stærkere end før.

Den avancerede brug af kompositmaterialer har også været med til at holde X-Trails egenvægt nede. Fx er bagklappen fremstillet af plastik i stedet for stål, og materialetykkelsen på den forreste og bageste kofanger er blevet optimeret. Denne fokus på detaljerne betyder, at den nye X-Trail er så stærk og så let som muligt.

Som kunderne efterhånden forventer det fra Nissan, har den nye X-Trail masser af smarte og praktiske designdetaljer.

Fronten kombinerer fx komplekse former med skarpe linjer og intelligent udnyttelse af lys og skygge. De helt nye LED-forlygter er integreret i kofangeren og samler på en gennemtænkt måde karrosseriets øverste og nederste del. Selve lygteenhederne omfatter komplicerede detaljer med en imponerende ny lyssignatur, der giver den nye X-Trail et iøjnefaldende udseende i mørke. 

På bagenden af X-Trail blandes spændende ny styling med eksisterende kendetegn fra Nissan. Baglygteenhederne har fx den velkendte boomerangform, og de karakteristiske D-stolper udgør en stærk visuel forbindelse til både Juke og Qashqai.

Ligesom bilens eksteriør har bilens interiør også gennemgået store ændringer. Med mere plads, forbedret ergonomi og en lang række førsteklasses udstyrsdetaljer sætter bilens kabine nye standarder for komfort og udstyr i C-SUV-segmentet.

Det primære instrumentpanel kombinerer avanceret teknologi med en gennemtænkt indretning, så føreren kan koncentrere sig om kørslen. Det delte instrumentpanel er konstrueret til at være så tydeligt og letaflæseligt som muligt, og midterkonsollen er let forhøjet og omfatter både infotainment-systemet og betjeningsknapper til ventilationssystemet.

Det nydesignede kombiinstrument er udstyret med Advanced Drive-Assist Display - et stort 5" farvedisplay mellem de to primære instrumenter. Denne touchscreen i høj opløsning viser informationer fra blandt andet X-Trails sikkerhedssystemer, og det er designet, så førerne kan modtage advarsler uden at skulle fjerne opmærksomheden fra vejen.

Midterkonsollen omfatter det nyeste NissanConnect-system med en 7" skærm i høj opløsning og en lang række opkoblingsmuligheder til smartphone. 

Kvalitet og fokus på detaljerne er blevet kendetegnende for Nissans crossover-design, og den nye X-Trail er ingen undtagelse. Kabinen er præget af kvalitetsmaterialer i blandt andet krom, pianosort og læder med kontrastsyninger. For yderligere at optimere komforten for personerne i bilen, har Nissan kigget nærmere på alle de overflader, hvor fører eller passagerer kommer i berøring med bilen. Det har resulteret i, at polstringen i armlænene i dørene og midterkonsollen er otte gange tykkere end i konkurrenternes biler. Af yderligere detaljer kan nævnes det store opbevaringsrum mellem sæderne, hvor der er plads til en iPad eller en 10" tablet.

En anden nyhed er det store elbetjente panoramaglastag - det største i klassen. Det sørger ikke blot for, at kabinen i den nye X-Trail bades i naturligt lys, men den forreste del kan også åbnes og dermed give ekstra ventilation.

Usædvanlig praktisk 

Også hvad angår praktiske egenskaber er den nye X-Trail i særklasse. Den er fra starten designet til at have plads til en tredje sæderække (ekstraudstyr), så kabinen i den nye X-Trail udnytter den nye platforms længere akselafstand fuldt ud med klassens mest rummelige passagerkabine. Nissan ved, at kvalitet er lige vigtigt som kvantitet, når det drejer sig om pladsforholdene, og derfor er alle sæderne i den nye X-Trail omhyggeligt designet til at være så komfortable og praktiske som muligt. Alle tre sæderækker er placeret i teaterstil, hvor monteringspunkterne til anden og tredje sæderække er placeret højere end dem til de forreste sæder. 

Mens der i nogle af konkurrenterne er et enkelt, fast bagsæde i anden sæderække, er den nye X-Trail forsynet med et bagsæde, der kan forskydes i længden og har justerbar ryglænshældning, så ejerne kan tilpasse bagagerumspladsen og komforten på bagsædet til deres behov. Tredje sæderække (ekstraudstyr) har en dobbelt foldefunktion, så sæderne kan foldes helt fladt ned, og lofthøjden og benpladsen giver god plads ved sæderne.

Passagerne på anden sæderække nyder godt af klassens bedste benplads takket være den længere akselafstand og et nyt forsædedesign med dybe udskæringer på bagsiden af ryglænene.

Foran nyder både fører og forsædepassager godt af nye sæder, der er designet til at give maksimal komfort. Foruden standardsædet har Nissan også udviklet et nyt komfortsæde, hvor støtten til rygraden og blodcirkulationen er bedre, så man bliver mindre træt på lange køreture.

Innovative opbevaringsmuligheder 

 Forgængerens fleksibilitet går endnu videre i den nye X-Trail takket være en smart og nytænkende dobbelt bagagerumsbund, som giver fleksible opbevaringsmuligheder (op til ni forskellige konfigurationer). Bagagerummet kan nemt og i en håndevending inddeles i øverste og nederste områder. I den øverste position kan bunden holde til maks. 10 kg bagage, mens den kan klare 75 kg i den midterste position.  Bagagerumsopdelingen gør det fx muligt at opbevare en klapvogn og større genstande under bunden, samtidig med at der er et fuldt funktionsdygtigt øvre rum til mindre, lette genstande.

Derudover er adgangen til bagagerummet også blevet gjort så nem som muligt ved hjælp af fjernbetjent åbning/lukning af den elbetjente bagklap.

Teknologi

Den nye X-Trail er en af de mest avancerede biler i klassen. Med komplet opkobling tilbyder den nye X-Trail den nyeste generation af NissanConnect navigations-, informations- og entertainment-systemet. Føreren vil også kunne nyde godt af en omfattende række af assistentsystemer, som udgør den nye X-Trails Nissan Safety Shield-system.

Som det efterhånden er den forventede praksis fra Nissan, så har alle elementerne praktiske fordele, der gør livet nemmere for føreren og passagererne.

Det nye NissanConnect er et af de fremmeste eksempler på Nissans ingeniørmæssige innovationer. I sin seneste version er NissanConnect blevet udvidet til at omfatte smartphone-opkobling, så bilejerne hele tiden er koblet op til verden udenfor, uanset hvor de kører. Med adgang til en række apps, der omfatter musik, sociale netværk, underholdning og rejse, på en stor 7" touchscreen i farver passer det nye NissanConnect perfekt til den nye X-Trail.

Den nyeste generation af navigationssystemet er integreret med Google® for at kunne videregive en række praktiske informationer lige fra vejrudsigter til placeringen af tankstationer, hoteller, restauranter og mange POI'er. Den populære send-to-car-funktion giver også føreren mulighed for at planlægge turen derhjemme og sende den til bilens NissanConnect-system med et klik på en knap. Systemet omfatter Bluetooth audio streaming og mobiltelefonopkobling samt AUX- og USB-tilslutning.

Føreren kan også nyde godt af et af de avancerede displays med et 5" TFT-farvedisplay med hele 12 grafiske visninger, som kan vælges i rækkefølge og giver gode råd og advarsler om fx gennemsnitlig og aktuel hastighed, instrukser fra navigationssystemet, audioindhold, vejskilteassistent, tips til økonomisk kørsel og indstillinger af momentfordelingen i 4WD-programmet.

Around View Monitor med intelligent parkeringsassistent  

Nissans Around View Monitor fjerner usikkerhed og stress, når du skal parkere - hvad enten det er parallelparkering eller parkering på tværs. Den kan få selv de mest vanskelige manøvrer til at virke nemme.

Når Nissans intelligente parkeringsassistent automatisk har udmålt størrelsen på en fri parkeringsplads, styrer systemet selv bilen ind på parkeringspladsen, mens føreren blot skal sørge for at bakke eller køre fremad. Systemet kan også parkere bilen på parkeringspladser, hvor føreren guides gennem parkeringen ved hjælp af skærmbilledet i fugleperspektiv fra AVM-systemet.

LED-forlygter 

Alle nye X-Trail har LED-dagskørelys som standardudstyr, og de højere udstyrsvarianter har desuden LED-forlygter. Med komplet LED-lys til både nærlys og fjernlys leverer den nye X-Trails LED-lygter et mere hvidt og klart lys end xenonlygter og bruger desuden 50 % mindre strøm.

Nissan Safety Shield 

Nissan Safety Shield er en række elementer, der er beregnet til at øge sikkerheden for personerne i bilen i henhold til Nissans vision om helt at undgå ulykker. En vision der understreges af koncernens løfte om at producere kommercielle selvkørende biler senest i 2020.

Den nye X-Trails Safety Shield-pakke er en af de mest avancerede og omfattende i segmentet med en lang række fuldautomatiske systemer, der tilsammen giver beskyttelse på et højt niveau.

Teknologierne i den nye X-Trail omfatter følgende:

Automatisk nødopbremsning 

Ved hjælp af et integreret radarsystem, som scanner vejen forude, yder den nye X-Trail assistance til førerne i tre niveauer. Den første er en advarselslyd, der advarer føreren, hvis afstanden til den forankørende bil reduceres. Hvis føreren ikke reagerer på advarselslyden, aktiveres en delvis opbremsning automatisk. Og endelig, hvis afstanden stadig bliver mindre, aktiveres bremserne med større kraft, hvis det er nødvendigt.

Træthedsregistrering 

Én ud af fem trafikulykker skyldes, at føreren er træt, så træthedsregistreringssystemet i den nye X-Trail er en vigtig ny feature i bilens sikkerhedsudstyr. Bilen lærer din kørestil at kende, og derefter overvåger systemet hele tiden dit kørselsmønster og advarer dig med en advarsel i kombiinstrumentet, hvis styringen af bilen ændrer sig, hvilket kan indikere, at du har brug for en pause.

Vejskilteassistent 

Dette intelligente system fungerer som et ekstra par øjne, der kan registrere skilte med hastighedsgrænser og vise skilteinformationerne for føreren. Skilte med hastighedsgrænser læses automatisk af det fremadvendte kamera, som er programmeret til at fungere i hele Europa uanset skiltenes forskelligheder. Systemet registrerer endda, at nogle lande afhængigt af vejrforholdene har lavere hastighedsgrænser, hvis det regner. Så vises hastighedsbegrænserne for både tørvejr og regnvejr for føreren.

Vognbaneassistent 

Systemet advarer føreren i den nye X-Trail, hvis bilen begynder at forlade vognbanen. Vognbaneassistenten bruger avanceret computerprogrammering til at registrere vognbanemarkeringerne. På den måde kan systemet registrere, om bilen er ved at forlade sin vognbane. Hvis det sker, uden at føreren har aktiveret blinklyset, advares føreren. 

Advarsel om biler i den blinde vinkel 

I den nye X-Trail registrerer Around View Monitor-systemet biler i de blinde vinkler. Hvis der registreres en bil i en af de blinde vinkler, aktiveres et diskret advarselslys i sidespejlet. Hvis føreren begynder at skifte kørebane, og systemet registrerer en bil i det farlige område, blinker lyset i sidespejlet, og desuden lyder der et advarselssignal.

Moving Object Detection 

Systemet kombinerer bilens parkeringssensorer for og bag med Nissans berømte Around View Monitor-systems parkeringshjælp i "fugleperspektiv", så det bliver endnu mere sikkert at parkere. 

Når bilen holder stille, og noget bevæger sig ind i det område, der er dækket af de fire kameraer, afgiver systemet en advarselslyd og fremhæver det område, hvor bevægelsen er registreret. AVM-vidvinkelkameraet med konveks linse, som er monteret på bagklappen, registrerer bevægelser i et 180 graders-område, så føreren har et unikt udsyn over området bag bilen. Billederne fra kameraet vises på den store 7" skærm til NissanConnect. 

Fjernlysassistent  

Dette system er konstrueret til at sikre, at X-Trails lygter altid giver det optimale lys. Systemet bruger et kamera i høj opløsning og avanceret software til at registrere, hvornår der skal skiftes fra nærlys til fjernlys, når der registreres modkørende trafik.

Undervogn  

All Mode 4x4-i 

Helt i tråd med de førende standarder i klassen har den nye X-Trail med firehjulstræk Nissans avancerede elektroniske firehjulstræk ALL MODE 4x4i. Systemet styres via en drejekontakt i midterkonsollen, og man kan vælge mellem indstillingerne 2WD, AUTO eller LOCK, der giver et permanent firehjulstræk 

I AUTO, som er standardindstillingen, overvåger systemet hele tiden åbningen af gasspjældet, motorens omdrejningstal og drejningsmoment, så det kan registrere hjulspind og fordele trækkraften mellem for- og bagakslen efter behov - ved hastigheder på op til 80 km/h.

Over denne hastighed reagerer systemet på hjulspind ved at sende kræfterne bagud for at sikre tilstrækkeligt vejgreb. I vanskeligt terræn og ved lav hastighed giver LOCK-indstillingen den nye X-TRAIL permanent firehjulstræk. 

Nissan Chassis Control-teknologier  

For at gøre livet med den nye X-Trail mere komfortabelt og endda mere sikkert, er der udviklet fire elektroniske systemer:

Active Ride Control overvåger vejbanens overflade for at kunne registrere ujævnheder, som potentielt kan påvirke bilens karrosseribevægelser, og tilpasser støddæmpningen for at udligne dem. Active Engine Brake udnytter kraften og kontrollen fra XTronic-gearkassen til at give en grad af motorbremseeffekt under kørsel i sving eller ved deceleration til stilstand. Fordelene er større kontrol ved nedbremsning og en forbedret følelse med mindre anstrengelser på bremsepedalen.

Det tredje system er Active Trace Control. Ved at bruge sensorer i bilen til at overvåge hastigheden, styrevinklen, gasspjældets åbning og bremsekraften nedbremser Active Trace Control hjulene individuelt efter behov, så understyringen reduceres, og som en hjælp til føreren til at styre mere sikkert gennem sving: Effekten er særligt effektiv på glatte og våde veje.

Desuden er den nye X-Trail udstyret med Hill Start Assist. Dette system bruger den nye X-Trails ESP-system til at registrere, når bilen sætter i gang på en stigning. Systemet aktiverer bremserne på alle fire hjul og deaktiverer dem igen, når speederen trædes ned, eller når der er gået 2 sek., afhængigt af hvad der sker først. Føreren gøres opmærksom på, at systemet er aktiveret, ved at Hill Start Assist-indikatoren vises i kombiinstrumentet.

Drivlinje

Den nye X-Trails drivlinje er endnu et område, hvor Nissan har brugt teknologi og nye veje til at forbedre køreegenskaberne og oplevelsen ved at eje bilen. Nissans ingeniører fik til opgave at bibeholde den foregående models berømte offroad-egenskaber og samtidig reducere brændstofforbruget og emissionerne. Og det resulterede i udviklingen af en af segmentets mest gennemførte drivlinjer.

Den nye X-Trail introduceres med en avanceret dCi 130 turbodieselmotor i kombination med for- eller firehjulstræk og mulighed for at tilvælge en automatisk XTronic-gearkasse til versionerne med forhjulstræk. Senere i 2015 introduceres en 1.6 DIG-T-benzinmotor med turbo og 163 hk.

Kraftfuld og fleksibel motor 

Hjertet i den nye X-Trail er en muskuløs 4-cylindret dCi 130-motor med et drejningsmoment på 320 Nm. Helt i tråd med Nissans arbejde med downsizing yder 1,6-liters motoren samme drejningsmoment som den tidligere 2,0-liters dCi-motor. Alligevel er den markant mere effektiv og miljøvenlig. Ved at reducere friktionsspild i drivlinjerne leverer den nye X-Trail flotte præstationer i tråd med den seneste generation af downsizede motorer, som mikser kraften fra en større motor med økonomien og emissionerne fra en mindre motor.

Hvad angår præstationer, accelererer X-Trail fra 0-100 km/h på kun 10,5 sek. (2WD og manuel gearkasse), og tophastigheden ligger på 188 km/h. Lige så imponerende er X-Trails fleksibilitet i gearene - en ting, som de fleste førere sætter stor pris på. Med et drejningsmoment på 320 Nm, der er til rådighed allerede fra 1.750 omdr./min., leverer X-Trail en stærk acceleration i hele omdrejningstalområdet.

Motoren med 130 hk (96 kW), som er udviklet i samarbejde med alliancepartneren Renault, er en af de mest avancerede dieselmotorer i segmentet, og den omfatter en lang række nytænkninger, der reducerer brændstofforbruget og emissionerne. 

Det drejer sig blandt andet om et koldkredsløb til recirkulation af udstødningsgassen, som genbruger udstødningsgassen ved en lavere temperatur for at reducere udledningen af kvælstofilte og CO2. Motoren er desuden udstyret med optimeret termostyring, så motoren når sin driftstemperatur meget hurtigere. Det reducerer friktionstabet ved koldstart og forbedrer brændstofeffektiviteten.

Reducering af CO2-emissionerne 

Den nye dCi 130-motor er meget mere miljøvenlig end den motor, som den erstatter. Udgaverne med forhjulstræk og manuel gearkasse har CO2-emissioner på kun 129 g/km, mens udgaverne med Nissans avancerede automatiske XTronic-gearkasse udleder 135 g/km. Firehjulstrukne udgaver med Nissans ALL MODE 4x4-i-transmission udleder 139 g/km, hvilket er hele 18 % mindre end den udgående model.

For at opnå disse imponerende nye tal har Nissans ingeniører gjort mere end blot at forbedre motorens og transmissionens effektivitet og præstationer. Nissan har effektiviseret den nye X-Trail ved at reducere vægten med 90 kg og optimere bilens aerodynamik. Selv om overfladen er større end på den foregående model, er der anvendt mange nye features, der modvirker effekten af størrelsen. F.eks. består bagklappen i høj grad af plastik, hvilket alene har sparet 7 kg i forhold til den nuværende model. Nye aerodynamiske sidespejle og en spoiler under bilens bund, som dækker udstødningsrøret og bagpanelet, bidrager også til at gøre X-Trail til den mest effektive udgave nogensinde.

Avancerede gearkasser 

Fra introduktionen kan den nye X-Trail fås med to forskellige gearkasser: en 6-trins manuel gearkasse eller en ny automatisk XTronic-gearkasse (kun forhjulstrukne modeller).

XTronic-gearkassen er konstrueret til at give en jævn og naturlig kørsel. I modsætning til CVT-gearkasser efterligner XTronic-gearkassen funktionen i en traditionel automatisk gearkasse med flere gear i forbindelse med kraftig acceleration, hvor gearskiftet sker i trin. Ved mere rolig kørsel er gearudvekslingsforholdene mere diskrete, så føreren oplever den ultimative følelse af jævnt gearskift. Det betyder, at XTronic giver førerne det bedste fra begge verdener med et jævnt gearskift ved lav belastning og direkte, præstationsorienteret gearskift ved kørsel med kraftige accelerationer.

VÆRDI OG UDSTYR 

Som køberne forventer det af en Nissan, introduceres den nye X-Trail med det højeste niveau af standardudstyr i klassen. Den fås i tre udstyrsversioner: Visia, Acenta og Tekna. 

Alle udstyrsvarianter har aircondition, alufælge, seks airbags, LED-dagskørelys, 5" display i kombiinstrumentet, Bluetooth med mikrofon, fartpilot og hastighedsbegrænser. Hill start assist, forskydelige bagsæder med indstillelig ryglænshældning og bagagerumsopbevaringssystem er også en del af standardudstyret. 

Topversionen Tekna er udstyret med en lang række teknologier, der yderligere understreger Nissans førerposition i crossover-segmentet. Det drejer sig blandt andet om LED-forlygter, læderindtræk, elektrisk indstilleligt førersæde, parkeringssensorer for og bag samt 19" alufælge. Desuden har Tekna-modellerne nøglefri betjening med startknap til motoren, automatisk nødbremsefunktion, vognbaneassistent, fjernlysassistent og vejskilteassistent. 

Standard- og ekstraudstyr varierer afhængigt af land.