NISSAN OFFENTLIGGØR DE EUROPÆISKE SALGSTAL FOR JUNI 2011

-- Et stærkt salg på tværs af modelrækkerne giver en stigning i salget på 8 % --


Nissan offentliggjorde salgstallene i Europa for juni 2011 til 57.457 enheder, hvilket er en stigning på 8 % i forhold til sidste år.


For kalenderåret til dato nåede Nissans salg i Europa op på 351.668 biler, hvilket især skyldes de mere og mere populære crossover-modeller Qashqai, Juke og Murano.

De fleste modeller har oplevet en stigning i salget i forhold til sidste år og har dermed bidraget til en europæisk markedsandel i juni på 3,4 % (3,1 % i 2010). For perioden fra januar og indtil nu har Nissan en markedsandel på 3,6% af det totale marked.

Den prisbelønnede NV200-varebil, som bygges i Barcelona, fortsætter med at bidrage markant med mere end 1.570 solgte eksemplarer i juni - en stigning på 29 % i forhold til sidste år. Samtidig opnåede den helt nye supermini Micra en stigning på 11 % i forhold til juni 2010.

Rusland, som er Nissans største marked i Europa, spiller fortsat en vigtig rolle. Salget i juni nåede op på 10.367 biler, hvilket er en andel på 4,4 % på et marked, hvor Nissan fortsat er det bedst sælgende japanske mærke.

Bernard Loire, som er Vice President Sales Operations Europe, udtaler: "Nissan fortsætter et meget succesfuldt 2011 i Europa, og alle vores primære markeder oplever et godt salg.

En af de afgørende faktorer bag denne præstation, der meget vel kan gøre Nissan til juni måneds bedst sælgende asiatiske bilmærke i Europa, er bredden og alsidigheden i de produkter, vil tilbyder i dag.

Ud over et fantastisk salg af crossover-modellerne Juke og Qashqai har vores varebiler også leveret et vigtigt bidrag - det gælder især den innovative NV200-varebil og Primastar. X-TRAIL og Navara førte an i vores SUV-salg, mens Micra og mini-MPV'en Note også havde en god måned."

For at give kunderne endnu mere at vælge imellem har Nissan netop præsenteret en ny version af Micra for de europæiske medier ved en event i Berlin. Den nye Micra DIG-S er udstyret med en 3-cylindret, kompressor-trykladet 1,2-liters benzinmotor, der kun udleder 95 g CO2 pr. km. Det gør den til en af de reneste benzinmotorer i verden i dag, uden at der er gået på kompromis med præstationerne. Salget af Micra DIG-S i Europa starter til september.


Nissan Nordic Europe Oy er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 170 mennesker.


Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., er, målt på volumenen, Japans næststørste bilkoncern og har hovedsæde i Yokohama i Japan, hvor de er en del af Renault-Nissan-alliancen. Nissan beskæftiger over 150.000 medarbejdere globalt, og i 2010 leverede koncernen mere end 4 millioner biler til kunderne. Nissan arbejder målrettet på at udvikle spændende og innovative produkter til alle typer af kunder, og koncernen tilbyder et stort udbud af brændstofeffektive biler med lavt emissionsniveau under navnene Nissan og Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF - den første prismæssigt overkommelige, masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet Årets bil i Europa i 2011.

Hvis du ønsker flere oplysninger om vores produkter, ydelser og arbejde med bæredygtig mobilitet, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside på adressen http://www.nissan-global.com/EN/.