NISSAN MICRA PASSERER 6 MILLIONER SOLGTE EKSEMPLARER PÅ VERDENSPLAN

Nissan Motor Co., Ltd. offentliggjorde i dag, at salget på verdensplan af Nissan Micra passerede 6 millioner eksemplarer*1 i slutningen af maj 2011.

 

Gennem mange år har Nissan skabt kompakte biler, som har passet til tidens behov. Den første generation af Nissan Micra, der også sælges som Nissan March på nogle markeder, blev introduceret i 1982, og den blev hurtigt kendt for sine køreegenskaber, den overkommelige pris og høje kvalitet. Anden generation af Micra/March, som fik debut i 1992, var udstyret med datidens nye teknologier som fx CVT-gearkasse. Det samme gælder tredje generation af modellen, der blev introduceret i 2002, og som den første Nissan model havde nøglefri betjening. For at leve op til nutidens krav på bilmarkedet er fjerde generation af modellen, der blev lanceret i 2010, udstyret med Nissans start-stop-system og den nyeste generation af Xtronic CVT-gearkassen, som bidrager til en fremragende brændstoføkonomi. Yosuke Iwasa, som er Nissans globale marketingchef for Micra-/March-modelprogrammet, udtaler: "Micras/Marchs manøvredygtighed, fantastiske pålidelighed og sublime køreegenskaber er blevet taget godt imod og gået rent ind hos kunder i mere end 70 lande verden over."

 

Salget af den nye Nissan Micra/March begyndte i Thailand i marts 2010 og blev efterfølgende udvidet til lande, hvor bilen ikke før kunne fås - fx Indien og Kina. Masaki Ishizuka, som er chef produktspecialist, fortæller: "Vi lyttede til, hvad potentielle kunder over hele verden ønskede i en bil og integrerede disse idéer i den nye generation af modellen."

 

Produktionen af Nissan Micra/March var indtil tredje generation af modellen koncentreret i Japan og Storbritannien, men efterfølgende er produktionen flyttet til produktionsfaciliteter i Thailand, Indien, Kina og Mexico. Ishizuka har stor tiltro til den nyeste model af Nissan Micra/March: "Samtidig med, at vi bibeholder Nissans høje kvalitetsstandarder, ønsker vi at levere biler spækket med de features, som vores kunder ønsker, til en overkommelig pris." Ved udgangen af maj 2011 var der globalt blevet solgt mere end 170.000 eksemplarer af den nye Nissan Micra/March i 56 lande.

 

Traditionelt set har Europa været det største marked for Nissan Micra. Til september 2011 introduceres der endnu en model: den nye Micra DIG-S, som er udstyret med en HR12DDR-motor med kompressor og har en brændstoføkonomi, der er blandt de bedste i Europa.

 

I Japan er den nye Nissan March blevet rost til skyerne for designet, og den vandt Good Design Award*2 - en pris, der anerkender et fremragende helhedsdesign. Den blev også hædret med Fashion Color Award ved 2011-udgaven af Auto Color Awards*3 for dens brug af farver i designet.

 

I Thailand blev den nye Nissan March, på baggrund af dens fremragende brændstoføkonomi, den første model, der blev tilbudt i forbindelse med den thailandske regerings økobilsprojekt. Den er blevet hædret med priserne "Best Environmental Car of the Year" i 2010 og "Best Car of the Year under 1.200 ccm" i 2011, som begge tildeles af Grand Prix Group.

 

I Indien har Micra siden lanceringen i juli 2010 været en vigtig model for Nissans salg på dette marked med over 15.000 eksemplarer solgt til dato. Siden produktionsstarten for 1 år siden er der blevet bygget mere end 100.000 Micra-biler, hvoraf næsten 70.000 er blevet eksporteret. Fremover vil Indien komme til at levere Nissan Micra-biler til mere end 100 lande i Europa, Mellemøsten og Afrika.

 

Efter ros i pressen og en fin modtagelse blandt Kinas unge køberskare har den nye Marchs lille vendediameter, rummelighed i kabinen og konkurrencedygtige brændstoføkonomi gjort den utroligt populær siden introduktionen i august 2010.

 

I Mexico har den nye March solgt godt lige siden lanceringen i april 2011. Nissan Mexicana, S.A. de C.V.'s Chief Marketing Manager, Roberto Aceval, udtaler: "De mexicanske kunder har taget den nye March til sig som en fantastisk bybil - især på grund af dens rummelighed, sjove og letkørte køreegenskaber og dens fremragende brændstoføkonomi."

 

I Brasilien vil Nissan til oktober 2011 lancere en flexible fuel-version af den nye March udstyret med enten en 1,0- eller 1,6-liters-motor.

 

Tsuyoshi Kobayashi, som er Micra/Marchs chefingeniør, kommenterer: "6 millioner solgte eksemplarer fortæller os, at Micra/March er en stor succes. Med mere end 28 års erfaring med at producere kompakte biler ønsker vi, at vores kunder kan få mest mulig værdi ud af deres nye Nissan Micra/March sammen med bilens nye teknologier. Den nyudviklede V-platform, der deles af to nye modeller, en reduceret vægt af bilen og en forbedret aerodynamik er medvirkende til en brændstoføkonomi, der er blandt de bedste i klassen. Desuden kan vi ved hjælp af implementeringen af de fælles kvalitetsstandarder fra Nissan Production Way (NPW) levere biler, som kunderne over hele verden kan køre i med visheden om, at bilerne lever op til de globale kvalitetsstandarder."

 

Yosuke Iwasa sammenfatter Nissans tilgang ved at sige følgende: "Nissan har gennem lang tid tilstræbt at levere god værdi til vores kunder i lande over hele verden. Kompakte biler er mere vigtige end nogensinde før, når det gælder om at gøre jordkloden til et sted med færre CO2-emissioner. Ved hjælp af vores nul-emissions- og PURE DRIVE-*4strategier er vores målsætning hurtigt at kunne tilbyde Nissan Micra/March til kunder i 160 lande verden rundt."

 

  • *1: Inkluderer Nissan Micra C+C.
  • *2: Good Design Award er det eneste udførlige program til evaluering og fremme af design i Japan. Prisen er skabt for at udvælge og fremvise godt design for at øge levestandarden, anspore industriudviklingen og eksporthandlen ved at øge produktkvaliteten via design. Der indsendes mere end 3.000 forslag hvert år. De vurderes nøje via kriterier, der omfatter nyskabende og sofistikeret design, værdiskabelse og sociale bidrag.
  • *3: Auto Color Award: Fra starten i 1998 er Auto Color Award blevet tildelt indflydelsesrige eksempler på farvedesign i bilbranchen med fokus på farver, som afspejler kultur og æstetisk design. Prisen uddeles for 13. gang.
    Japan Fashion Association - Japan Fashion Color Authority (JAFCA)
  • *4: PURE DRIVE: Nissans dobbelte strategi til reducering af CO2-emissioner i samspil med "nul-emissions-strategien." PURE DRIVE-biler er konstrueret til at opnå en brændstoføkonomi, der er bedst i klassen for masseproducerede biler, ved at udstyre dem med optimale, topmoderne miljøteknologier som fx start-stop-system, clean diesel-motorer og hybridteknologi.

 

Samlede salgstal for Micra/March (baseret på rapporteringer fra Nissan)

Antal enheder fordelt pr. generation:

1. generation: ca. 1,65 millioner eksemplarer

2. generation: ca. 2,54 millioner eksemplarer

3. generation: ca. 1,63 millioner eksemplarer

4. generation: ca. 170.000 eksemplarer

 

Fordelt pr. region:

Japan: ca. 2,37 millioner eksemplarer

Uden for Japan: ca. 3,63 millioner eksemplarer

 

###

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., er, målt på volumenen, Japans næststørste bilkoncern og har hovedsæde i Yokohama i Japan, hvor de er en del af Renault-Nissan-alliancen. Nissan beskæftiger over 150.000 medarbejdere globalt, og i 2010 leverede koncernen mere end 4 millioner biler til kunderne. Nissan arbejder målrettet på at udvikle spændende og innovative produkter til alle typer af kunder, og koncernen tilbyder et stort udbud af brændstofeffektive biler med lavt emissionsniveau under navnene Nissan og Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF - den første prismæssigt overkommelige, masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet Årets bil i Europa i 2011.

Hvis du ønsker flere oplysninger om vores produkter, ydelser og arbejde med bæredygtig mobilitet, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside på adressen http://www.nissan-global.com/EN/.