NISSAN OPNÅEDE ET DRIFTSOVERSKUD PÅ 4,75 MIA. EURO FOR REGNSKABSÅRET 2010

- Rekordhøje salgstal og lanceringen af Nissan LEAF kendetegnede regnskabsåret 2010 for Nissan -

Nissan Motor Co., Ltd., der er noteret på Tokyo Stock Exchange, fremlagde i dag resultaterne for regnskabsåret 2010, der sluttede den 31. marts 2011.

  • Nettoomsætningen blev 8,7731 billioner yen (USD 102,37 milliarder, EUR 77,57 milliarder)
  • Driftsoverskud på 537,5 milliarder yen (USD 6,27 milliarder, EUR 4,75 milliarder)
  • Det ordinære resultat blev på 537,8 milliarder yen (USD 6,28 milliarder, EUR 4,76 milliarder)
  • Nettoresultat på 319,2 milliarder yen (USD 3,72 milliarder, EUR 2,82 milliarder)

I regnskabsåret 2010, nåede Nissans globale salg et rekordhøjt niveau med en vækst på 19,1 pct. og en samlet markedsandel på 5,8 pct. for hele året. Det globale marked voksede 12,6 pct. med en volumen på 64,5 mio. enheder i 2009 til 72,6 mio. enheder i 2010. Nissans salg voksede fra 3.515.000 enheder til 4.185.000 i regnskabsåret 2010.

"Regnskabsåret 2010 var et rekordår for Nissan med hensyn til salg og vækst", siger Nissans Præsident og CEO Carlos Ghosn. "Vi har været meget effektive til at genetablere forretningen efter den globale finanskrise, vi har lanceret nye modeller i andet halvår - herunder den 100 pct. elektriske Nissan LEAF - og vi har styrket vores brand og salgskraft på verdens største markeder."


Nissan lancerede i regnskabsåret 2010, 10 helt nye biler: Juke, Elgrand, Serena, Moco, Infiniti QX, Quest, Murano CrossCabriolet, NV Series, Sunny og den elektriske Nissan LEAF.


Totalt solgte Nissan i regnskabsåret 2010 4.185.000 biler, hvilket er en stigning på 19,1 pct. sammenlignet med året før. I Kina, som er Nissans største enkeltstående marked, nåede salget rekordhøjt niveau med 1.024.000 solgte enheder - en stigning på 35,5 pct. I Nord Amerika solgte Nissan 1.245.000 enheder - en stigning på 16,6 pct. I USA var salget 966.000 enheder - en stigning på 17,3 pct. I Europa var salget 607.000 enheder - en stigning på 19,3 pct. I Japan var salget 600.000 enheder - en nedgang på 4,7 pct. Andre markeder stod for et salg på 709.000 enheder - en stigning på 28,2 pct.


"Jordskælvet i Japan den 11. marts 2011, påvirkede vores drift betydeligt. Men Nissan beviser endnu engang sin robusthed i modgang," udtaler Carlos Ghosn. "Vi har gentagne gange vist vores evne til at balancere mellem kortsigtede mål og holde fokus på strategiske og langsigtede prioriteter. Selvom effekterne af denne naturkatastrofe fortsat påvirker vores drift, er vi parate til at komme stærkt tilbage."

Note 1: Den 9. februar 2011 indsendte Nissan nedenstående prognose for regnskabsåret 2011, som slutter 31. marts 2011, til Tokyo Stock Exchange, baseret på valutakursen på 85,4 yen/dollar:

  • Nettoomsætningen på 8,8 billioner yen (USD 103,04 milliarder, EUR 78,22 milliarder)
  • Driftsoverskud på 535 milliarder yen (USD 6,26 milliarder, EUR 4,76 milliarder)
  • Ordinært resultat på 530 milliarder yen (USD 6,21 milliarder, EUR 4,71 milliarder)
  • Nettoresultat på 315 milliarder yen (USD 3,69 milliarder, EUR 2,80 milliarder)

 

Note 2: Beløbene i dollars og euro for de finansielle resultater for regnskabsåret, der afsluttes den 31. marts 2011, er omregnet med en valutakurs på 85,7 yen/dollar og 113,1 yen/euro af hensyn til læseren.

 

###

 

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., er, målt på volumenen, Japans næststørste bilkoncern og har hovedsæde i Yokohama i Japan, hvor de er en del af Renault-Nissan-alliancen. Nissan beskæftiger over 150.000 medarbejdere globalt, og i 2010 leverede koncernen mere end 4 millioner biler til kunderne. Nissan arbejder målrettet på at udvikle spændende og innovative produkter til alle typer af kunder, og koncernen tilbyder et stort udbud af brændstofeffektive biler med lavt emissionsniveau under navnene Nissan og Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF - den første prismæssigt overkommelige, masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet Årets bil i Europa i 2011.

 

Hvis du ønsker flere oplysninger om vores produkter, ydelser og arbejde med bæredygtig mobilitet, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside på adressen http://www.nissan-global.com/EN/.