HEROISK NISSAN DELTAWING-TEAM AFSLUTTER SIN LE MANS REJSE

  • Den banebrydende racerbil kørte i 6 timer med høj hastighed og beviste både driftsikkerhed og fart, indtil et sammenstød med en Toyota LMP1-bil sendte Nissan DeltaWing ind i barrieren i Porsche-svinget.
  • Den heroiske kører, Satoshi Motoyama, kæmpede i 90 min. sammen med resten af teamet for at få bilen ud at køre igen.
  • Nissans partnere i LMP2-klassen klarede sig flot

NISSAN DELTAWING - INNOVATIV RACERBIL BEVISER, AT TEKNOLOGIEN HOLDER, MEN MÅ UDGÅ EFTER UHELD

Nissan DeltaWing - den største innovation i motorsporten i en generation - udgik af 24-timers-løbet i Le Mans efter 6 timer og 1.005 km, hvilket svarer til et almindeligt motorløb i World Endurance Championship-klassen, og på trods af en tapper teamindsats for at få bilen ud at køre igen.

Nissan DeltaWing havde som mål at fuldføre det berømte franske udholdenhedsløb med kun det halve brændstofforbrug og det halve forbrug af dæk i forhold til feltets øvrige biler. Og nu er bilen blevet en ægte publikumsfavorit og den mest omtalte bil i Le Mans 2012 takket være dens pileformede design og den effektive teknologi.

Bilen kørte stabilt med hurtige omgangstider, da den efter en periode med en safety car på banen blev ramt af en forbipasserende LMP1-bil og blev kørt af banen, hvor den stødte hårdt ind i barrieren.

Køreren, Satoshi Motoyama, kæmpede utrætteligt i næsten 90 min. med massiv støtte fra teamet, der hjalp ham fra sidelinjen. Men på trods af den fantastiske indsats var den skade, der opstod ved uheldet, for alvorlig til at bilen kunne fortsætte.

Nissan DeltaWing har haft stor publikumsinteresse, siden Nissan præsenterede bilen i marts måned i London. Efter uheldet fik teamet stor støtte fra fans på sociale medier og den samlede mediedækning af projektet har indtil nu stort set kun været positiv.

På trods af en meget stram udviklingsplan, hvor der kun var 107 dage fra bilens første køretur til løbsstarten, har teamet overvundet enorme udfordringer for at sikre Nissan DeltaWing deltagelse i Le Mans.

Darren Cox, som er General Manager hos Nissan Europe, var helt rolig: "Sådan er motorsport - vi ville ikke gøre det her, hvis vi ikke forstod den risiko, der er for den slags uheld. Først var vi meget kede af det, men den følelse blev hurtigt afløst af stor stolthed over det, vi havde opnået.

Da vi kom, var der mange der tvivlede på, om bilen ville fungere, men vi har bevist, at deres tvivl var uberettiget. Den støtte, vi har fået i forbindelse med projektet, har været enestående, og vi hos Nissan vil gerne takke alle, der har støttet os".

BILER MED NISSAN MOTORER LØB MED 9 UD AF 10 TOPPLACERINGER I 24-TIMERS-LØBET I LE MANS

 

Biler med Nissan motorer løb med 9 ud af 10 topplaceringer i 24-timers-løbet i Le Mans i dag, og dermed sluttede en fantastisk uge for Nissan i verdens hårdeste udholdenhedsløb. Den tidligere Le Mans-vinder, Martin Brundle, gjorde et godt comeback, da han kom i mål som nummer 8 sammen med sin søn Alex og GT Academy-vinderen Lucas Ordonez. Den anden GT Academy-vinder, Jordan Tresson, fik sin Le Mans-debut og imponerede Signatech Nissan-teamet med sin professionalisme, da han kørte ind på en 9. plads sammen med Franck Mailleux og Olivier Lombard.

 

"Jeg nød det virkelig", udtalte Martin umiddelbart efter at have kørt Greaves Motorsport Zytek Nissan med nr. 42 over målstregen. "Det var et hårdt løb, fordi vi havde en defekt generatorrem tidligt i løbet, og senere måtte vi tage os af problemer med gasspjældet. Det var faktisk lidt skræmmende - især da jeg kørte af banen i den første chikane. Jeg snittede kun lige barrieren og kørte langs med den, så heldigvis skete der ikke noget".

"Om jeg ville gøre det igen?", fortsatte Martin. "Hvorfor ikke? Jeg ville helt sikkert gerne prøve det igen. Jeg kørte faktisk i længere tid end de andre, så jeg kom virkelig ind i løbet. På den første testdag indså jeg, hvor hård konkurrence, der ville være i LMP2-klassen i år. Hvis vi havde nydt godt af samme driftsikkerhed som søsterbilen, ville vi have sluttet på podiet, men sådan er spillet jo. Jeg er begejstret over AIs præstation og virkelig imponeret over Lucas. Det fantastiske er, at vi alle tre kørte med nogenlunde samme hastigheder. De unge har udført et imponerende stykke arbejde".